DMH 1
PROVKÖRT PRESENTERAS AV RENAULT KANGOO E-TECH ELE
CTRIC ETT GIVET FÖRSTAHANDSVAL FÖR 100% ELDRIVET MED NÄRA 30 MIL PÅ EN LADDNING HAR KANGOO E-TECH ELECTRIC DEN LÄNGSTA RÄCKVIDDEN AV ALLA LÄTTA LASTBILAR I DEN MINSTA KLASSEN. AV FLERA SKÄL ÄN LÅNG RÄCKVIDD SKULLE JAG VÄLJA DENNA BIL OM JAG HADE BEHOV AV EN 100 PROCENT ELEKTRISK TRANSPORTBIL. RENAULT KANGOO E-TECH ELECTRIC ÄR NÄMLIGEN DEN BÄSTA ELDRIVNA HANTVERKSBILEN SOM GÅR ATT FÅ TAG PÅ IDAG. FÖR DMH:S RÄKNING provkör jag bilen norr om Paris i varierad terräng med grönskande parker och alléer, i idylliska villaområden, i små städer med mycket trafik och korta sträckor på motorväg. Jag accelererar snabbt upp till 120 kilometer i timmen och slås av hur smidig och välbyggd Kangoo E-Tech Electric är. Bilen är suverän att köra i alla typer av terräng som jag hinner med under dagen. När provkörningen är slut längtar jag efter att köra Kangoo E-Tech Electric igen. Jag är sällan så lätt att imponera på. Men fasen vilken suverän bil ni har byggt, Renault! 40 MIL I STADSTRAFIK Räckvidden på cirka 30 mil vid DEN MODERNA HANTVERKAREN 9 2022 26 blandad körning och 40 mil i stadstrafik är tillräckligt för de allra flesta hantverkare. Ok då, kanske inte för yrkesfolk som jobbar i Norrlandslänens inland. Laddinfrastrukturen har ju som bekant en bit kvar, inte minst i ”JAG ÄR SÄLLAN SÅ LÄTT ATT IMPONERA PÅ. MEN FASEN VILKEN SUVERÄN BIL NI HAR BYGGT RENAULT!” glest befolkade län, men faktiskt även i storstadsregionerna. I takt med att laddinfrastrukturen byggs ut kommer det i framtiden funka för de flesta hantverkare och servicetekniker med flera att köra eldrivet, oavsett var i landet de jobbar. Närmaste konkurrent till Kangoo E-Tech Electric är Stellantiskoncernen med sina fyra i stort sett identiska lätta lastbilar i den minsta klassen. Toyota har även med sin minsting i Stellantisgruppens samarbete. Samtliga dessa bilar har en angiven räckvidd som är drygt två mil kortare än Renault Kangoo E-Tech Electric. SNABBT IN I RONDELLEN Kangoo E-Tech Electric är utrustad med en motor med 90 kilowatt och 120 hästkrafter. Vridet är på 245 newtonmeter och ger, som elbilar gör, ett omedelbart vridmoment. Eco-läget