DMH 1
EXPERTEN avhjälpa en uppkommen skada där det är m
öjligt, så länge det inte finns några särskilda skäl för kunden att neka det. Vid ett sådant upplägg är det ytterst viktigt att noga dokumentera skadans omfattning, både före och efter åtgärdandet. I en Facebook-grupp för hantverkare berättar en entreprenör om ett fall där företagets snickare glömt att spika några pannor vid en takrenovering, som sedan blåst ned på grannens tak. Trots att pannorna åtgärdades krävde grannen att hela hans tak skulle läggas om. Det finns dock vissa undantag från det så kallade principalansvaret, då du som hantverkare kan bli personligen ansvarig för uppkomna skador. I huvudsak rör det sig om tre stycken scenarier: ➔ Om du druckit alkohol. ➔ Om du medvetet orsakat skador som drabbar kunden. ➔ Om din arbetsgivare saknar en giltig ansvarsförsäkring, eller på grund av ekonomiskt obestånd orsakat kunden ekonomiskt lidande. SÄTT NED FOTEN Det absolut bästa sättet att ha torrt på fötterna som hantverkare, och som arbetsgivare, är att se till att företaget har en fullgod ansvarsförsäkring som omfattar eventuella skador uppkomna i arbetet. En bra ansvarsförsäkring hjälper inte bara företaget vid situationer där företaget krävs på skadestånd, utan kan ofta även hjälpa till med juridisk hjälp som utredningar och förhandlingar om en tvist skulle uppstå. Med det sagt: Om en arbetsgivare kräver att du ska betala för en skada som uppstått i samband med arbetet, eller kräver att du ska stå för försäkringens självrisk, då är det bara att sätta ned foten. Den som driver företag och har anställda ska alltid ha en försäkring som täcker skador som kan uppstå i verksamheten. ✖ DEN MODERNA HANTVERKAREN 9 2022 66 Som regel har du alltid har rätt att avhjälpa en uppkommen skada där det är möjligt, så länge det inte finns några särskilda skäl för kunden att neka det. Foto: Adobe Stock. CHECKLISTA Om något går sönder, berätta det så snart som möjligt för kunden. Foto: Wikimedia. ➔ Säkerställ alltid att företaget har en fullgod ansvarsförsäkring som täcker skador. ➔ Var tydlig med kunden om när arbetet ska inledas, så att kunden i god tid kan flytta på värdefulla föremål innan jobbet påbörjas. Kommer du trots allt hem till en kund som har saker som står i vägen, hjälp till att plocka undan. ➔ Avsett alltid (tillräckligt med) tid för täckning av ytskikt och inredning, samt eventuell flyttning av möbler och inredning. ➔ Ingen alkohol på jobbet, såklart. ➔ Går något sönder, berätta det så snart som möjligt för kunden. Skadan blir mycket större om den upptäcks i efterhand, och kunden förstår att du försökt dölja den. ➔ Dokumentera eventuella skador.