GLAS 1
” BYGGNADER BLIR ALLT MER GLASIGA, SOM EN FÖLJD A
V ATT GLASET ERBJUDER FÖRDELAR VID DESIGN OCH GÖR ANVÄNDARNA AV BYGGNADER NÖJDARE. > Svar om efterfrågan och försäljning Här sammanfattas information kring vad som efterfrågas och vad som säljer idag: • Idéer om att bygga i glas med nya funktioner kommer ofta från arkitekten, som vet vem hyresgästen är, och exempelvis kan föreslå ett mötesrum med privacyglas i väggen. Beställare i form av fastighetsbolag som hyr ut är sällan motiverade att lägga till funktioner som gör materialet dyrare. En uppgift är att sprida möjligheten att beställa glas som är lite smartare, lite roligare – utan att nödvändigtvis vara exklusivt. Beställare influeras i hög grad av vad andra användare redan har anammat. • Nästan alla glas som säljs har idag någon form av ytbeläggning som förbättrar prestanda. • Privacyglas har en viss, liten marknad, som kan utvecklas och bli större. Kostnaden ligger fortfarande på över 10 000 kr/m2 . • Integrerade persienner och automatisk klimatkontroll efterfrågas, liksom variabelt solskydd. • Efterfrågan på varma glas har ökat, mest exteriört exempelvis till restauranger, för snösmältning på tak, simhallar och bastu. En hel del olika produkter har utvecklats av SaintGobain och NSG Pilkington, men har inte riktigt kommit ut på den svenska marknaden ännu. Det är stora skillnader mellan husfabriker idag; en del levererar helt färdiga lösningar som inte modifieras, medan andra är benägna att skräddarsy efter kundens önskningar. Det finns de som är mer intresserade av att ta in nyheter i sina koncept, men man behöver också ta ställning till om det är något man tror kunden vill ha, och som ger mervärde och ett bättre boende. Det är ovanligt att de kommer med egna idéer om att introducera glasnyheter. Nya lite vildare idéer kommer ofta från privatpersonen som vill beställa något man sett exempelvis på en mässa eller i en film. Möjligheter och utvecklingsområden Byggnader blir allt mer glasiga, som en följd av att glaset erbjuder fördelar vid design och gör användarna av 24 GLAS 1.2015 / transparent intelligens / byggnader nöjdare. Samtidigt skärps byggregler och energibesparing blir allt viktigare för fastighetsförvaltare och fastighetsägare. Smart glas är ett sätt att överbrygga dessa två något motverkande trender. Möjligheterna att få energitillskott från vanligt glas är minimalt, vilket ger smart-glasförespråkarna stark optimism att den här typen av produkter kommer att ha en betydande och långsiktig plats inom design och konstruktion. I byggnader kan mycket väl nya funktioner integreras i dörrar, fönster och takfönster. Självrengörande glas är under vidareutveckling och vore bra att kombinera med antikondensbeläggning. Kondensfria speglar är också intressant. Glas som byter mellan transparent/opakt och färg ska vara på gång från tillverkare. Andra intressanta utvecklingsområden för funktionellt glas: • Dölja olika strömbrytare • Integrera funktioner i duschvägg • Bygga in ljud • Bygga med ljudisolering Glasbranschföreningen delar ut Glaspriset till årets bästa glasbyggnad i Sverige, något som kan bidra till att nya, ovanliga och smarta lösningar vinner mark. Hinder Det första och mest uppenbara hindret är priset. Inköpare och byggare uppskattar att priset för slutanvändaren är minst det dubbla (för smart glas) mot vad man skulle betala för ett högpresterande statiskt glas. Det förekommer att glasleverantören själv anser att funktionellt glas är för dyrt. Att krypa i pris fungerar dock bara kortsiktigt. Här gäller det att marknadsföra glaset för vad det är och tänka att det inte ska gå på kontot ”bara glas”. Primärt är det en kunskapsfråga, inte en kostnadsfråga. En strategi kan vara att först tillverka en premiumvariant som visar på möjligheter och på så sätt kan sälja enklare lösningar. Det finns sätt att sänka den totala kostnaden genom att välja smart glas främst till de delar som har mest nytta av funktionen, exempelvis att man kan ta bort