GLAS 1
” ”Även om vi utvecklar avancerade produkter är d
et inte säkert att kunderna kommer att efterfråga dem. Problemet är också att ny teknik ofta är väldigt dyr i sitt första skede”, säger Jan Lindholm. > exempel att ett 3 × 6 meter stort glas skulle kunna fungera som en avancerad smartphone över hela ytan. Även om glaset då behåller sin funktion som byggplatta, på vilket sätt tror då Jan Lindholm att ett sådant teknikskifte skulle komma att förändra glasindustrin? Och hur bör glasindustrin förbereda sig? – För tre år sedan startade vi Printglas och tog då kontakt med Sony och Hitachi som tillverkar bildskärmar och såg vad de gjorde. Vi ville ta reda på vilka möjligheter det finns för att utveckla interaktiva glas. Vi på Fasadglas har genom kanaler, som bland annat Glafo, samarbete med både KTH, Chalmers, andra högskolor och flera företag, men det svåra är att utveckla ett samarbete då olika branscher jobbar på med sin egen agenda. Vi är öppna för ett sådant teknikskifte, men våra muskler räcker inte till, och det dröjer innan den här tekniken blir verklighet. Det vore fantastiskt om de stora glasföretagen, förslagsvis Pilkington och Saint Gobain, kunde stötta olika forskningsprojekt. Fasadglas har inte förmågan att ensamt kunna driva forskningsprojekt, hur intresserade vi än är, förklarar Jan Lindholm och beskriver problemet som tvåfaldigt – många forskare har ingen som helst marknadskontakt och ska man jobba med forskning inom glasföretagen krävs det en utbildning och kompetens som är svår att skapa så snabbt som det kanske skulle behövas. – Även om vi utvecklar avancerade produkter är det 42 GLAS 1.2015 / framtidens miljö / DEN GLASTEKNIK VI OCH ANDRA FÖRETAG HAR UTVECKLAT KAN MÖTA BÅDE ENERGI- OCH MILJÖPROBLEMATIKEN I FRAMTIDEN. inte säkert att kunderna kommer att efterfråga dem. Problemet är också att ny teknik ofta är väldigt dyr i sitt första skede. De första cd-spelarna till exempel kostade många tusen kronor, idag är de nästan gratis om man kan hitta dem! I en rapport från Smart Housing Småland av Maria Lang och Elisabeth Flygt på Glafo, Glasforskningsinstitutet (se även artikel på sid 20), görs en marknadsanalys av förutsättningarna för transparent intelligens i bostadstillämpningar. I rapporten behandlas frågan om hinder för att använda funktionella och interaktiva glas och slutsatsen är att det primärt är en kunskapsfråga. Stämer det? Med emfas understryker också Jan Lindholm sin samsyn med rapportens slutsats. – Det är det som är kärnan i möjligheten att utveckla ny teknik. Kunskap skapar efterfrågan! När det gäller dynamiken mellan marknad och forskning är den svårt kantrade bostadsmarknaden en potentiell motor för ny teknik om bostadsbyggandet sätter fart. – Vi måste ta energi och miljöproblemen på allvar. Vi kan inte fortsätta som förut med payoffs på två och ett halvt år. Det krävs ett långsiktigt tänkande. Den glasteknik vi och andra företag har utvecklat kan möta både energioch miljöproblematiken i framtiden, avslutar han. /