Bumsen 1
På kurs med SMC Innehåll gen. Det är en annan his
toria men vi kan intyga att resan gick bra och var minnesvärd. Ny på motorcykel med passagerare och full packning är mitt råd att det underlättar om passageraren redan ingår i äktenskapet… Under tiden jag övningskörde hann jag med en gruskurs i SMCs regi och det öppnade även ögonen för hur mycket det finns att lära. Gammal som ung så var deltagarna ivriga att tillgodogöra sig tips och råd ifrån de mer erfarna instruktörerna och initialt var insikten att desto mer jag lärde mig, desto mer hade jag att lära. Det gjorde att jag i augusti även prövade på en Knix-kurs hos SMC, en mycket positiv överraskning då det först kändes lite begränsande att åka på en Gocart-bana. Men slutsatsen blev som efter gruskursen, jag hade mer kvar att lära. Tillbaka till inskrivningen… Redan i kön insåg jag att detta var något annat än gruskursen och knixen, hela tillställningen var flera storlekar större. Fler motorcyklar och fler deltagare. Istället för en mindre grupp instruktörer var de nu en hel folksamling. Vissa deltagare hade egna servicebilar, en hade miljövänliga mattor att serva hojen på. De hade verktygslådor, ett par skinnställ att byta om i och sporthojar som fick mig att undra om Rossi var en av förarna. Och där stod jag med min adventurehoj, textilställ och packbox. Hur skulle det här gå? Till slut skulle det visa sig att det skulle gå alldeles utmärkt, men vägen dit gick igenom tvivel och ifrågasättande kring vad jag gjorde där och om jag tagit med mig rätt hoj för att åka på en storbana. Vid anmälan hade jag skrivit in mig till en snabb grupp. Val av grupp är fritt och det finns tre grupper att välja på; lugn, medel och snabb. Min tanke var att man utgick ifrån huruvida den motorcykel man har var snabb eller inte. Låt oss säga att jag hade otur när jag tänkte så. Skälet till de olika hastighetsgrupperna är att du som förare skall känna att det är ett behagligt tempo i din grupp som passar just dig. Rätt tempo gör att du kan köra avslappnat och fokusera på lärandet. Är tempot för högt så spänner du dig och blir ansträngd vilket inte är optimala förutsättningar för att lära. Presentation: Michael Andersson är 45 år och mc-förare sen 28/7-20. Han är familjefar med fru och två barn och arbetar till vardags på Ericsson. Fritiden spenderas helst på två hjul eller med en filmkamera i högsta hugg för att dela med sig av det vackra vårt land har att erbjuda. Länk till Michaels film från BKK: https://youtu.be/NM9gdI9KYac Länk till Michaels Youtube-kanal: https://www.youtube.com/c/rependverksamhetskonsult Efter indelning i gruppen där varje instruktör har fem-sex deltagare var det dags för den obligatoriska säkerhetsgenomgången. Detta inkluderar att man lär sig vad de olika flaggorna betyder; gul flagg är lugn körning, röd flagga betyder att någon incident har inträffat på banan och man åker tillbaka i depå. Den klassiska svart/vita målflaggan betyder att passet är slut och man återvänder till depån. Det finns även en svart flagga som är individuell, d v s gör du som förare något som påkallar ett samtal med banchefen så får du se denna. Andra regler man går igenom omfattar vilka hastigheter som gäller i de olika delarna utanför banan, hur man får köra om, agerande vid en incident, köra på vid banan eller använda den s k fastlane. Fastlane används t ex om Bumsen 3 2021 11