Bumsen 1
På kurs med SMC du vill släppa iväg en klunga av
förare du inte vill köra om på banan. Man går även igenom vilken tillgång till sjukvårdare och ambulans som finns och praktikaliteter som lunch och var biologiska pauser bäst sker. När säkerhetsgenomgången var avklarad samlades alla i sina respektive grupper. Där gjorde instruktörerna ifrån SMC ett mycket bra arbete med att få oss att känna oss välkomna. De förmedlade även vikten av att inte känna press, utan hela tiden utgå från våra egna förutsättningar när det gäller både förmåga och motorcykel. Hela dagen skulle vara uppdelad i ett antal olika körpass, det brukar vara fyra till sex beroende på det totala antalet deltagare. Varje pass körs bana som tex Gelleråsen, men den har en snarlik karaktär även om den saknar s k curbs i kurvorna. Det fanns även utställda koner vid strategiska platser på banan för att säkerställa att toppfarten hölls på en rimlig nivå, på den stora raksträckan fanns det efter halva sträckan en slalombana vilket bidrog att hastigheten var rimlig. När gulflaggan togs ner skruvades tempot upp kraftigt i min grupp, till en början var det roligt och jag drogs med. Redan här började lugnet sjunka undan till förmån för någon form av prestationstänk. Att jag hade haft körkortet i 39 dagar glömdes bort när jag tittade på mina kursdeltagare som inte bara höll ett markant högre tempo, de körde även om mig med flera grupper samtidigt, men målet är de tillhör samma hastighetsgrupp, dvs snabba åker med snabba. Det kändes väldigt bra och målet med det första passet var att lära oss känna på banan. Innan vi gav oss iväg skedde även en normal säkerhetskontroll med fokus på de funktioner som är relevanta för bankörning. Instruktörerna bistod även med svarta strumpor att täcka över backspeglarna med vilket först kändes lite märkligt. Förklaringen är dock logisk och är också något jag kände igen ifrån Knixkörningen. När backspeglarna är borta, så hjälper det mig att hålla fokus framåt istället för att oroa mig för de som hinner upp och ligger bakom för att senare hitta en lucka och köra om. Vid omkörning är det nämligen du som kör om som har hela ansvaret för att det sker säkert. Jag som blir omkörd skall alltid känna mig trygg. Första passet startade under gul flagg som gällde under de två första varven för att både förare och motorcykel skulle nå lämplig arbetstemperatur. Det är en härlig upplevelse att åka tillsammans med andra på en stor bana. Arlanda test track nummer 2 som den kallas är inte en klassisk racer12 Bumsen 3 2021 gång på gång. Instruktörens goda råd om att tänka utifrån mig som individ sjönk även det undan då min inre drivkraft ansåg att jag borde hänga med tempot som råder i gruppen. Passet var dock snart över och vi uppmanades att samlas i depån igen, vilket gav instruktörerna tillfälle att förmedla teori och återkoppling på den körning de hade observerat under passet. Gaskontroll och blick blev ledord denna gång och det var tydliga element jag kunde ta till mig. Det kändes dock inte som hela svaret på varför jag kände mig långsam under passet, men jag försökte ta det till mig som ett verktyg för att förbättra min körteknik. Pass nummer två hade samma tema som pass nummer ett. Nu var mina gruppmedlemmar än varmare i kläderna vilket gjorde att tempot gick upp lite till. Gaskontrollen hjälpte mig att reglera hastigheten både upp och ner, samtidigt som jag fokuserade på att titta igenom kurvorna vilket gjorde att jag kunde planera körningen längre fram. Även