Bumsen 1
Brorsans betraktelser (O)sannolikhet, vänlighet o
ch hjälpsamhet Betraktelser av Bror Gårdelöf Som tidigare skrivits i Bumsen och på hemsidans Forum, är jag färdledare för ”Läkare Utan Bromsar”. 1995 tog en kollega på Universitetssjukhuset i Linköping initiativet till en hojresa Vättern runt under Kristi himmelsfärdshelgen – med övernattning på Aspa Herrgård. Resan blev en årlig tradition – med nya resmål varje år under devisen ”Vi skall bo mycket bra och äta ännu bättre”. Efter anskaffande av hoj kom jag med 2003. Under resan 2006 annonserade den ursprunglige initiativtagaren, att han skulle sluta åka hoj – och lämnade över till mig, eftersom jag sprutat idéer om rutter och resmål ända från början. Dagens gäng består inte bara av läkare – och har skapats enligt principen ”Detta är en trevlig kille, som jag går i god för”. Tyvärr är det kvinnliga inslaget nästan obefintligt, vilket definitivt inte beror på något aktivt ställningstagande från medlemmarnas sida. När jag kom med, var glidarinslaget påtagligt, men med åren har BMW-dominansen blivit markant: GS/A, RT och min tidigare K 1200 RS, vars nye ägare också är med i gänget. Några undantag finns: Kawasaki 1400 GTR, Honda NC750X DCT och H-D Low Rider. Till det kommer Mikael Gustafssons samling av gamla hojar – i dagsläget Honda CBX 1000 (1978 – 82), CB 750 K1, 1971, CB 125 K3, 1970, Yamaha 125 AS1, 1970, och Suzuki 1100 EF, 1984. På fyra hjul väljer han mellan bruksbilen Tesla 100D, Model S, och Tesla Roadster, en av fjorton i Sverige. Han skruvar själv, och motorcyklarna är mycket välvårdade. Det är alltid intressant att se, vad han dyker upp på. Även pietetsfullt skötta gamla hojar kan bjuda på överraskningar. Under resan till Bornholm 2018 började hans CB 750 uppföra sig konstigt nere i Skåne. Den liksom haltade, och det blev värre. Kontroll på färjan visade ett antal brustna ekrar i bakhjulet. Han kunde tuffa till hotellet, men där var det färdigkört. Bärgare till färjan och hyrd skåpbil från Ystad. Efter hemkomsten ekrades bakhjulet om med Hondas originalekrar, varpå hojen var i trim igen – ända till avresan Kristi himmelsfärd 2021. Den morgonen var hojen elektriskt stendöd, trots att den gått problemfritt dagen innan. Felsökning påvisade havererat batteri, och Biltema hade ETT, som passade. Väl i skruvartagen passade Mikael på att 48 Bumsen 3 2021 justera ventilerna, varvid gängan i ett av de åtta ventillocken gick av! Det, som satt kvar i ventilkåpan, gick att få loss, varpå han rengjorde mycket noggrant och reparerade med epoxy. Det preliminära resultatet var bra, men kommen till Gränna insåg han, att reparationen misslyckats. Vad göra? Han inledde med att köpa en glass för att tänka över situationen. Medan den avnjöts, kom en man fram och kikade ingående på Hondan. Han påpekade några detaljer, som inte stämde med originalet från 1971, förklarade sig vara specialintresserad av just dessa modeller och presenterade sig senare som Arne Ask. Samspråket blev trivsamt, varpå Mikael så småningom tog upp det trasiga ventillocket. ”Du råkar inte ha ett sånt här?” ”Jo, det har jag.” Mikael fick åka efter Arnes bil till bostaden, där ett ventillock letades fram. Ersättning? Absolut ingen alls, det var bara roligt att kunna hjälpa någon, som delar ett intresse. Alltså kunde resan fortsättas, och Mikael förenade sig med resten av oss till kvällen – med denna makalösa berättelse! Hur stor var sannolikheten för detta? Rimligen mindre än mikroskopisk – men det hände! Heder åt människor som Arne Ask – vars Honda CB 750, 1970, renderade honom första pris i klassen New Classic Bike på Bilsport Performance & Custom Motor Show 2009. Resten av resan gick Hondan helt problemfritt – och visade samtidigt, att en hel del hänt på femtio år. Moderna hojar med motorstyrdatorer går jämnt och fint direkt vid kallstart, medan Hondan – som var ett STORT tekniksprång, när den presenterades – var lite som en gammal racer! Ojämnt morr ur de fyra piporna och krav på varv innan den blivit varm. 1969 var en 750-fyra med 67 hästkrafter en stor motorcykel, och en del hojskribenter funderade på, om det någonsin skulle byggas en motorstarkare gatmaskin. Idag levererar BMW:s 900-twinnar 99 pållar och är självklara mellanklassare – med vägegenskaper och bromsar, som man knappast kunde drömma om för femtio år sedan. Kör försiktigt – oavsett hojens ålder.