Bumsen 1
P Innehåll å kurs med SMC min hastighet höjdes, m
en inte på rätt sätt. Jag kände mig väldigt obekväm med att köra i det tempot då jag började närma mig gränsen för vad som kändes säkert med den körteknik jag behärskade. Jag upplevde varje omkörning som någon form av personligt misslyckande som bara ökade. Här borde jag reflekterat över att jag hade valt fel hastighetsgrupp då det var första gången jag var på storbana, men det får jag bokföra under rubriken ”efterklok” denna dag. När målflaggan höjdes och det var dags att gå in i depå var min känsla att jag var på fel plats, hade valt fel typ av hoj och kunde alldeles för lite. Min tanke var: Jag har ett val att göra, antingen tar jag ner skylten, packar ihop och åker hem. Eller så sträcker jag ut en hand till instruktören och ber om råd. Jag valde det senare vilket jag än idag är tacksam för. Det bemötande jag fick ifrån instruktören var mer än professionellt - ett varmt och mycket mänskligt bemötande där jag i lugn och ro fick förklara hur jag kände mig och hur jag upplevde körningen. Rådet var att utgå från var jag befinner mig, övriga element tar han bort rakt och tydligt: ”Din hoj verkar vara i helt ok skick, och jag har själv kört banan och det är inget fel på den heller” Han hade rätt, det handlade enbart om min förmåga att hantera mitt fordon. Jag behövde lära mig att köra motorcykel på ett mer avancerat sätt än tidigare. Instruktören visade nu hela gruppen hur man bäst flyttar kroppsvikten för att underlätta kurvorna och skapa bättre marginaler. Vi diskuterade även om jag borde byta grupp, men jag uppskattade verkligen allt stöd jag fick och valde att stanna kvar med samma instruktör. Temat för nästa pass skulle bli spårval och kroppsposition. Den gula flaggan lättas och pass tre rullar igång. Spårvalet blir en berg och dalbana, ibland behåller jag blicken långt fram och väljer ett spår som är relevant med tanke på nästa sektion av banan. Men än oftare försöker jag behålla för mycket fart in i kurvorna med resultat att jag behöver bromsa, justera och börja om vilken leder till en hackande körstil. Efter ett par varv märker jag att min instruktör kör om och ger mig en handsignal, låt mig återkomma till den. Kroppspositionen och de tips vi fick innan start var enkla verbalt: Om du lutar kroppen in i kurvan istället för motorcykeln så får du mer marginal att klara kurvan säkert. Vad innebär det rent praktiskt? Det gäller att flytta maximal vikt åt rätt håll för att hjälpa MCn att hantera fysiken i kurvan på bästa sätt. Kroppens tyngsta del är inte bakdelen utan överkroppen, så målsättningen är att förflytta den i sidled åt det håll du svänger samtidigt som motorcykel skall vara så rak som möjligt för att ge fjädringen de bästa förutsättningarna och maximera greppet för däcken. Tänk att du kör rakt fram på en rak väg. Med all sannolikhet befinner sig din hjälm ungefär i mitten av styret. Låt oss kalla det mittpositionen. Till vänster har vi en vänsterposition som innebär att hjälmen är bakom det vänstra handtaget på styret, höger har motsvarande position. 14 Bumsen 3 2021