Bumsen 1
Schek/Perez-replika Schek/Perez-replika i Runfeld
t-tappning - Del 3 Håkan Runfeldt, en av initiativtagarna till BMW MC-klubbens Classicsektion, är i full färd med att bygga en alldeles egen ”nyklassiker”, Med motorn i ramen börjar det likna något. inspirerad av de cyklar som gav upphov till BMWs GS-modeller. Vi får följa hans arbete i några nummer av Bumsen med start i nr 1.21. Här är tredje delen. Text o foto: Håkan Runfeldt Med det mesta lackerat börjar den roliga biten, bygga ihop motorcykeln! När jag skruvar ihop en MC så är jag mycket noggrann med att rostskydda skruvar och smådelar. Gängor penslas med rostskydd, skruvskallar, muttrar och övriga smådelar får ett tunt lager rostskydd som torkas av. Mycket av original skruvar, axlar med mera återanvändes. Alla sådana delar får ny elförzinkning och ny förkromning. Nya lagringar monteras i baksving och styrhuvud. Hjulen hade tidigare fått nya lager. Min kompis Mats Hallgren kom över en kväll för att hjälpa mig lyfta i motorn i ramen. Vad skulle man göra utan vänner? Sedan kom även växellåda och baksving/ kardan/slutväxel på plats. Bara för att konstatera att fjädrarna på Öhlins dämparna var för klena… KTM är visst lättare än BMW, här blir att byta fjädrar. En hel del funderande och utFärjekön vid Kornhallsfärjan. 38 Bumsen 3 2021 provning går åt för att få fungerande stöd till motorcykeln. Längre fjädringsväg ger högre MC med fjädringen helt ut fjädrad och stöden bör fungera ihop med avgassystemet. Vill inte ha nåt som tar i, skramlar och skaver i