Bumsen 1
MC i Försvaret Motorcyklar på frammarsch i försva
ret BMWs motorcyklar spelar en viktig roll i det svenska försvaret. Martin Lindor besöker en utbildning där militärer går från noll till fullfjädrade mc-förare på fyra veckor. På Trängregementet i Skövde, tidigare T2, utbildas fordonsförare på motorcykel, såsom mc-ordonnanser och mc-förare till trafikplutonen. Just idag är det instruktörerna själva som har en utbildningsdag då soldaterna befinner sig på den stora militärövningen Sydfront 21. Instruktörerna har som uppgift att utbilda nya mc-förare, oavsett om det är värnpliktiga rekryter eller anställda soldater. Mitt på en stor grusplan står Fredrik Holmgren, ansvarig för MC-utbildningen på Trängregementet i Skövde, och leder dagens övningar. Efter att Försvarsmakten tog en ny riktning med ett större fokus mot nationellt försvar så börjar motorcyklarna göra sitt återtåg i försvaret, säger han. Man har insett att en motorcykel i många lägen är det bästa alternativet när det gäller smidighet, framkomlighet, och snabbhet. Motorcykeln är i många fall överlägsen andra transportslag. Fredrik berättar att utbildningen till MC-förare är fyra veckor lång, och efter den tiden förväntas soldaterna både kunna köra, underhålla och reparera sin motorcykel. De som utbildas till mc-förare som värnpliktiga har inte själv valt det, vilket betyder att de allra flesta kanske inte ens har kört moped innan. Utbildningen börjar alltså helt från noll. På frågan vad som skiljer deras utbildning från en körkortsutbildning säger Fredrik att de kör mycket mer på blandade underlag. Våra soldater ska vara säkra förare både på grusväg och i lättare terräng som stigar och skogsbilvägar. De ska själva klara att sköta sin motorcykel 50 Bumsen 3 2021 och även kunna göra reparationer i fält. Den utbildade soldaten ska sedan kunna reka vägar för förbanden, lotsa tunga transporter, styra civil trafik och transportera materiel. Trafiksoldaterna kör sedan några år på BMW F 800 GSA. Som trafiksoldat har man inte samma behov av framkomlighet som ordonnanserna har. Dessa ska bland annat kunna följa efter en stridsvagn som kör i obanad terräng och kör därför en mindre KTM 400. Jag frågar Jörgen Evander, en av dem som kör BMW på körgården, vad han tycker om BMWn. – BMWn är perfekt för det uppdrag vi har. Den är lagom stor, bekväm och tar sig fram på de platser och vägar som vi behöver kunna köra på. Den har fungerat lika bra på isiga vägar i -35 och snöstorm i Lappland som ett snabbt eskortfordon på motorväg. Jag frågar på vilket sätt man har anpassat motorcykeln för verksamheten. Fredrik Holmgren, ansvarig för MC-utbildningen på Trängregementet i Skövde