Byggaren 1
Christer Andersson provkör Nissan e-NV200 Premium
» De asymmetriska bakdörrarna låser inte i 180 graders öppning. En gummimatta på golvet, men säkringsöglorna är för små. Övre delen av mellanväggen stjäl 10 cm av den redan smala sidodörsöppningen. Värmen-ventilationen är tillfredsställande och ACC är standard. Bilen har eluppvärmda och elmanövrerade ytterbackspeglar och elfönsterhissar, men man har sparat in på kurvhandtag i taket. Belysningen har två riktade kartläsningslampor. Passagerarkrockkudde, liksom sidokrockkuddar, är standard utom för den billigaste Comfort-versionen. En säkerNissan e-NV200 Premium Pris, inkl. moms: Nissan e-NV200 Premium, 439 525 kr. (379 525 kr efter 60 000 kr i statlig bonus). Fordonsskatt: 360 kr. Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Garantin förlängs automatiskt i 2 år eller 10 000 mil. Elbilskomponentgaranti, 5 år. Rost, 12 år. Lack, 3 år. Litiumjonbatteriet, 8 år eller 16 000 mil. Vägassistans, 5 år eller 10 000 mil. Vagnskada, nej. Serviceintervaller: 3 000 mil eller ett år. Motor: El. Max effekt 80 kW/109 hk. Max vridmoment 254 Nm. Miljö: Klass, El. Testcykel WLTP. Energiförbrukning blandad 259 Wh/km. Elförbrukning: Batteri, Litiumjon, kapacitet, 40 kW/h. Angiven räckvidd, WLTP, blandad körning, 20,0 mil, stadskörning, WLTP, 30,1 mil. Byggarens distributionsrunda med maxlastad bil på 528 kg: Vid start: 25,0 mil i normalläge, 26,3 mil i ekonomiläge. Efter 17,1 mils körning, huvudsakligen i ekonomiläge, hade vi 4,9- respektive 5,2 mil kvar. Prestanda: 0–100 km/tim. Fabriksuppgift, 14 sek. Byggarens ex ca 9,75 sek i normalläge, ca 12,8 i ekonomiläge. Med maxlast, ca 12,6 sek i normalläge, ca 16,3 i ekonomiläge. Toppfart, 123 km/tim. Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 456,0/175,5 (201,1med backspeglar)/185,8 cm. Axelavstånd, 272,5 cm. Skåp: Längd i golvnivå, ca 204,0 cm, i midjehöjd, ca 191,0 cm, i takhöjd ca 169,0 cm. Bredd ca 150,0 cm. Bredd mellan hjulhus, 122,0 cm. Höjd ca 135,0 cm. Skåpvolym, 4,2 m3. Tjänstevikt/maxlast/släp, 1 692/528/410 kg. hetsmiss är att bältenas övre fästen inte går att justera i höjdled och att akustisk bältesvarnare bara finns på förarplatsen. Sikten är god rakt fram och nedsänkta sidorutor ger bra sikt mot de stora backspeglarna, vilka saknar panoramaspeglar i botten. Vindrutetorkaren borde gått längre ut i vänsterkant mot den extremt sikthämmande vindrutestolpen. Solskydden är för korta vid sidoljus. Under motorhuven är det väl markerat och åtkomligt för kontroller, påfyllningar och lampbyten. Bra med en stänkplåt under motorn. Skåpet rymmer 4,2 kubikmeter och skjutdörren på vänster sida är tillval. De asymmetriska bakdörrarna låser inte i 180 graders öppning. Skåpet är plåtrent så när som på laminatskivor på dörrarna och nederdelen av sidorna. En gummimatta är standard. Sex alldeles för små lastsäkrikngsöglor i golvet. Belysning i taket vid bakdörrarna. Åkkomforten är hög för biltypen, även med maxlast, med effektiv fjädring/dämpning. Det stöter naturligtvis i ojämnheter och maxlastad blir bilen vindkänslig, lätt instabil och sen i reaktionerna på rattutslag. Styrningen, med elservo, saknar all känsla av vägkontakt och har hela 3,75 rattvarv. Framhjulen spinner lätt loss på halka, grus och i uppförslut trots antispinn. Elmotorn saknar växellåda och som på alla elbilar är hela vridmomentet tillgängligt redan från start. Prestanda är goda även med maxlast. Motorn arbetar med ett lågmält vinande. Däremot är Nissan e-NV200 en av de bullrigaste hantverkarbilarna vid landsvägskörning. Vid 110 km/tim mätte vi på grov asfalt upp 71 decibel, vid 90 km/ tim 68 decibel, vid 70 km/tim 67 decibel och vid 50 km/tim 64 decibel. º 26 byggaren 5 2019