JBF_4_2021 1
Beijer 83 anläggningar i Sverige. Och något maxta
k för antalet anläggningar finns inte. - Vårt mål är att vara bäst och det betyder inte nödvändigtvis att vi också är störst, men nu är vi bägge. Vi vill ha kvalitet och om det innebär att vi har 100 eller 150 anläggningar, det vet jag inte. Men det är viktigt att få till de rätta förvärven och inte minst nyetableringarna, säger Geir Thomas Fossum. Han framhåller att de har en tydlig prioritetslista på vad de vill förvärva. - Vi har en tydlig affärsplan med offensiva mål när det gäller att kombinera tillväxt både organiskt och genom förvärv, i enlighet med den plan som vi har lagt för Beijer. Mer hållbarhet Det är inte bara investeringar i förvärv och anläggningar som Beijer kommer att satsa på. Att engagera sig i miljöoch hållbarhetsfrågor har blivit allt viktigare för bolaget. - Det är ett stadigt ökande intresse från kundernas sida. För 6-7 år sedan var det bara NCC, Peab och Skanska som hade intentioner inom detta område, men nu ser vi att även mindre kunder prioriterar hållbarhet och miljö i allt större utsträckning. Alla har det på agendan, säger Geir Thomas Fossum. Han understryker att Beijer tar miljö- och hållbarhet på största allvar, och enligt honom har Beijers satsning på återbrukat tegel gjort stor succé liksom satsningen på återvinning av byggskivor som används på byggarbetsplatser. - Jag gissar att i framtiden kommer det att finnas önskemål eller krav om att det ska vara en cirkulär ekonomi på byggarbetsplatserna, först och främst i offentliga och kommunala projekt. Han berättar också att Beijer bara använder fossilfritt bränsle till sina varutransporter i Stockholm, och de motsvarar uppemot 2 miljoner kilometer per år, vilket ger en stor miljöbesparing. Vidare använder Beijer ett track-andtrace-system som optimerar transporterna och minimerar antalet körda kilometer, vilket både sänker transportkostnaderna och sparar på miljön. Fortsatt proffsfokus För Geir Thomas Fossum är det självklart för Beijer att prioritera miljö- och hållbarhetsfrågorna. Företaget vill dra sitt strå till stacken för att minska klimateffekterna men också kunna svara upp mot de krav som ställs av proffskunderna. - Det är viktigt för oss att vara bra på proffssegmentet. Det är proffsen som vi först och främst ska vara till för. Vi ska vara det bästa alternativet för proffskunden. Det är ingen ändring i det fokuset, säger Geir Thomas Fossum. MÄSTER DIAMOND MAXAD FRÅN KNOPPEN TILL BORSTSPETSEN A -TRE STARK INNOVATIONSKRAFT RESULTERAR I TEKNIK I FRAMKANT UTAN ROSTFRITT rostar det inte – helt i plast/gummi BORSTBLANDNING med specialbehandlad mix borst. Slitstyrka och liten friktion KOPPLINGSBAR med ny Clic Adapter ERGONOMISK DESIGN. Längsta räckvidd, runt, ovalt, triangelformad, kantigt UPPBYGGNAD för varje specialfunktion, verkligen ”quickpaint” MATERIAL RECYCLABLE DESIGN – PLASTBLECK (INGEN METALL) MED KROK KONSTRUERAT MED FÖRVARINGSASK (EJ ROST) – KONISK – HÅLLER IHOP BORSTEN – MILJÖVÄNLIGT (SORTERAS UNDER BRÄNNBART) NYTT KONCEPT & FORMSPRÅK – SVANHALSFORMEN GER EN LINJÄR FUNKTION SOM MINSKAR ROTATIONEN FÖR HANDEN – KNOPPENS UTFORMNING GÖR DET LÄTT ATT SNÄPPA LOSS – LÅG VIKT – STYVHET ANPASSAD EFTER HAND- OCH KRAFT I RÖRELSEN KAPACITET & RENGÖRING – SPECIALBORST – UPPBYGGNAD – YTBEHANDLING – SLITSTYRKA, LÅG FRIKTION ERGONOMI – TUMSTÖD – LINJÄR KONSTRUKTION – EASY CLIC-ON, CLIC–OFF WWW.MASTER.NU JBF ■ 4-2021 15 C A BESTÄLL NU E P C M I T Y C A P A C I T Y