JBF_4_2021 1
krönika Ulf Norgren. Kedjor som bildas – länkar s
om brista, en del vill man ha – en del kan man mista Kedjebildningar är som det flesta andra bildningar en gammal företeelse. Om vi håller oss till branschens olika kedjor får vi söka oss cirka 100 år tillbaka för att finna ursprunget samt anledningarna. NÄR OLIKA SKIVPRODUCENTER i landet övergick till rationellare produktion blev till exempel board samt Masonite väldigt populära byggmaterial och ledde även till en sammanslutning i form av Wallboardföreningen. Fabrikerna enades sinsemellan med olika handelsföretag, varvid man tilldelade var och en ett speciellt geografiskt distrikt med ensamrätt. Intrång från annat distrikts ombud "bestraffades" med olika former av böter för det inträngande ombudet (förfarandet var inte unikt, utan förekom även i andra branscher). Detta fungerade fram till att byggnationstakten ökade och bredde ut sig, så att lokala byggmästare växte och började bygga på andra ombuds distrikt. Det egna lokala ombudet ville naturligtvis fortsätta leverera och problemen växte såväl som ombuden. Eftersom ombuden både sålde till expanderande byggare samt till andra platshandlare uppstod konflikter som vi känner väl igen från nutid. JBF ■ 4-2021 Enade vi stå söndrade vi falla En del ombud valde att arbeta som äkta grossister, medan andra fortsatte att sälja till de som ville handla och blev med tiden väldigt dominerande inom många nybyggnadsområden. Genom bildandet av länsvisa trävaruhandlarföreningar skapades en stark sammanhållning mellan de förfördelade handlarna. Man var i klartext irriterad på samma handlare. "Vi går ihop" skallade ropen i takt med att mat och dryck inmundigades under kvällsmöten på olika Stadshotell. Tillverkaren uppvaktades och hotades på samma sätt som i dag och lösningen blev konjunkturen. I takt med att byggnationen exploderade efter 2:a världskrigets slut vare sig hann man eller ville lägga kraft på att bråka. Det gällde att tjäna pengar i stället! Klokt beslut. Dock återuppstod problematiken när konjunktur och ekonomi dalade eller tappade fart av andra orsaker. 31