JBF_4_2021 1
innehåll LEDARE För att förstå den information so
m kommer till redaktionen om vad som händer ute i företagen måste man ofta ta sig en ordentlig funderare. Märkligt nog kan det finnas två helt väsensskilda typer av information från samma företag. När man vill presentera en ny produkt eller tjänst är det i allmänhet lätt att förstå vad man vill ha fram. Men när man skall berätta om administrativa förändringar blir språket ett helt annat med ett överflöd av anglicismer och latiniseringar, inte helt olikt det språk som Grönköpings Veckoblad – om nu någon kommer ihåg den tidningen, använder för att beskriva vad som händer i Varuskrapan, F:a Låsar & Tänger och Stadshuset. Ibland ler man åt en verklighetsbeskrivning som liknar arkitekternas när de beskriver kalhygge som föryngringsyta eller rivningshus som saneringsobjekt. ”Corporate bullshit” säger man i USA när tämligen enkla administrativa och ekonomiska sammanhang ges en förment akademisk ton. Nog med gnäll, vi på redaktionen gläds åt strömmen av intressant information från branscher som bygger upp vårt samhälle. Utan den är det svårt att ge läsekretsen en uppfattning om vad som händer, när det händer och varför. Men tänk på att inte alla tilltänkta läsare vet att en ”chief operating officer” förmodligen är försäljnings- eller marknadschef. Lars Cyrus OMSLAGET: Geir Thomas Fossum har foten på gaspedalen. Delmålet 8 miljarder kronor är nått. Nu ska kedjan nå nästa nivå. FOTO: BEIJER BYGGMATERIAL WOODYFÖRETAG PÅ REKORDJAKT Lindgrens Bygg & Järn i småländska Urshult och Tingsryd mer än fördubblade sin omsättning och utsågs till Gasellföretag 2020. Nu har ägartrion nytt försäljningsrekord inom räckhåll. Sid 4 OFFENSIVT BEIJER ÖKAR TILLVÄXTTAKTEN På mindre än två år har Beijer Byggmaterial ökat omsättningen från drygt 7 miljarder till cirka 8 miljarder kronor. Nu gasar kedjan på för att passera 10 miljardersgränsen. Sid 14 FULLT DRAG FÖR FRESH I NYA LOKALER Ventilationsexperten Fresh har flyttat till nya lokaler för att kunna expandera ytterligare, och under coronapandemin har försäljningen ökat. Men nu kan råvarubrist grusa tillväxtplanerna. Sid 17 K-BYGG INTAR VÄSTSVERIGE Kesko Sverige öppnade nyligen ett nytt K-Byggvaruhus i Hisings Backa med uppdraget att konkurrera om volymerna i Göteborgsregionen. Och fler anläggningar är på gång. Sid 20 K-RAUTA VANN MOT PASSIV KUND Företagskunden vägrade att betala fakturan för byggmaterialet eftersom inköpen hade gjorts av en obehörig. Trots detta gav domstolen K-rauta rätt att få betalt. Passivitet fällde företaget. Sid 22 KEDJORNAS TILLKOMST OCH FALL? JBF:s krönikör Ulf Norgren ger sin syn på kedjorna inom bygg, järn och färgfackhandeln och deras utmaningar. Det som idag är otänkbart kan bli självklart i nära framtid. Sid 31 4 22 Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@live.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 4-2021 Organ för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB