GLAS 1
Hydro tar helhetsgrepp om skolbyggnader ”Vi tillb
ringar större delen av vår tid inom hus – i kontor, bostäder, restauranger … och i skolor. Skolbyggnader har stor inverkan på elevernas hälsa, inlärning och resultat. Det påverkar såväl kreativiteten som förmågan att ta till sig kunskap och lösa problem. Framtidens skolor måste utformas med fokus på elevernas behov”, säger Isabelle Fabbro, Technical and Product Management Director, Hydro Building Systems. Isabelle Fabbro Text: Mikael Ödesjö Foto: Sören Håkanlind koncernen har vi åtagit oss att främja hållbar utveckling. Vi är en global aluminiumleverantör, med verksamhet som spänner över hela värdekedjan, och har som mål att minska koldioxidutsläppen med 30 procent till 2030, säger hon. Isabelle Fabbro betonar att miljön ska kunna anpassas efter hur eleverna vill arbeta. — Bibliotek är till exempel en populär studieplats och stora gräsytor inbjuder till en kreativ inlärningsmiljö. Eleverna ska ha allt de behöver för att lära sig, studera, vara aktiva och koppla av – men det viktigaste är att de känner tillhörighet, säger hon. För att skapa flexibla gemensamhetsytor i skolor måste man enligt Isabelle Fabbro väga in en rad olika aspekter, som undervisnings och inlärningsmodeller, det fysiska området, framtida teknik och elevernas helhetsupplevelse. Samspel mellan in- och utsida — Ur ett miljöperspektiv fokuserar vi alltmer på hälsa och välbefinnande – särskilt när det gäller yngre elever – vilket gör att skolbyggnaders prestanda och material blir allt viktigare faktorer. Det innebär att allt fler investerare, kommuner och länder satsar på miljövänliga skolor, det vill säga kostnadseffektiva byggnader med låga utsläpp av växthusgaser under hela livscykeln. Isabelle Fabbro framhåller att Hydro Building Systems erbjuder flera olika lösningar som uppfyller kraven på skolbyggnader vad gäller komfort, säkerhet och design. — Våra produkter skapar ett samspel mellan byggnadens in och utsida, genom att skapa fasader med stora glaspartier. Fasader, fönster och dörrar i en mängd olika versioner tillgodoser också behoven hos arkitekter och byggföretag. Och som en del av Hydro28 GLAS 1.2022 Arkitektur för ökad kreativitet En god arkitektur är ett viktigt sätt för att bidra till ökad kreativitet, koncentration, motivation och förståelse, menar Isabelle Fabbro. — Miljön har en direkt inverkan på hur vi tar till oss kunskap, såväl i för och grundskolor som högskolor och universitet. Skolor påverkar både lärare och elever i undervisning och inlärning. Elever på olika nivåer stimuleras av ljus, färg, omgivning och även navigationsmöjligheter i skolan. De kan också reagera negativt vid ogynnsamma förhållanden. Isabelle Fabbro pekar på fyra viktiga faktorer som spelar in: komfort för elever och lärare vad gäller ljus, ljud, temperatur och luftkvalitet. Estetik och design med harmonierande färger, klassrummens utformning etc. Lokalernas flexibilitet och modularitet för att möjliggöra olika aktiviteter och användning av digital teknik. Bestämmelser och krav gällande användarnas hälsa och säkerhet, till exempel nödbelysning, byggnadens kapacitet, utgångsskyltar, brandsäkerhet, utrymningsdörrar, korridorbredd och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Flexibilitet och estetik — Skolbyggnader bör vara utformade för att möjliggöra användning av ny teknik och nya undervisningsmetoder. På många skolor finns det stor variation vad gäller program och scheman. Dessutom varierar undervisningsmetoderna mellan olika lärare. För en lyckad un/ TEMA / Dagsljus och hälsa