GLAS 1
Glastegelsten efter glastegelsten. Arkitekten Kon
stantin Ikonomidis under uppbyggnaden av paviljongen. metod som lånats från lokala husbyggande traditioner. De två väggarna har två smala öppningar, vilket möjliggör en slags intimitet och exponering på samma gång. Som Ikonomidis säger är upplevelsen av att vara i eller runt paviljongen olika beroende på vädret eller vilken årstid eller tid på dygnet du är där. — Jag blev faktiskt förvånad över hur mycket det förändras. Även om jag tittar på fotografier nu kan jag kategorisera dem efter vilken tid på dagen de togs. Ibland ser det blått ut, ibland är det gult. Och när du går runt den kan den bli nästan genomskinlig, från andra vinklar väldigt strukturerad, ibland verkar den absorbera ljus och andra gånger reflektera det. Med en befolkning på 100 personer är byn Sarfannguit, med grönländska mått Qaammat mätt, stor och blomstrande. Många av landets mindre byar ligger övergivna och i ruiner. Enda aktiva byn Industrialiseringen av fisket och den danska regeringens politik att flytta bybor till större städer, särskilt huvudstaden Nuuk, har gjort att Grönland är full av spökbyar. Sarfannguit är faktiskt den enda aktiva byn som finns kvar i det nya Unesco Heritageområdet och det finns en övergiven by i närheten. Ikonomidis föreställer sig sin paviljong som en förbindelse mellan de två utposterna, mellan det förflutna och nuet. Den är också tänkt att vara en milstolpe eller ledstjärna på en planerad vandringsled mellan Sarfannguit och Nipisat, en förlängning av den befintliga polcirkelleden och ett annat sätt att väcka uppmärksamhet och besökare till byn. Inspirerad av svenska glasbruk — Under min uppväxt i Helsingborg besökte jag ofta olika glasbruk med min familj. Jag minns att jag tyckte att glasmaterialet var fascinerande, geometrierna och genomskinligheterna genom de tjocka gjutna glasskulpturerna i butikerna, men också blåsningsprocessen i verkstäderna. Fascinationen stannade någonstans i bakhuvudet och när jag arbetade med projektets konceptuella idéer, glas som byggmaterial var väldigt vettigt, är jag glad över att ha fått möjligheten att överföra, även intuitivt, kunskap och traditioner från mitt eget land till ett nytt sammanhang, säger Konstatin Ikonomidis. / GLAS 1.2022 69