GLAS 1
BOVERKETS BYGGREGLER, BBR, innehåller föreskrifte
r och allmänna råd till vissa krav i plan och bygglagen, PBL, och plan och byggförordningen, PBF. 1 kap. 1 § Plan- och bygglagen I denna lag finns bestämmelser om planläggning av mark och vatten och om byggande. Bestämmelserna syftar till att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer. 3 kap. 9 § Plan- och byggförordningen Ett byggnadsverk ska vara projekterat och utfört på ett sådant sätt att det inte medför en oacceptabel risk för användarnas eller grannarnas hygien eller hälsa. Hyresgästföreningen ser positivt på möjligheten till ett mer kostnadseffektivt byggande och ökat bostadsbyggande, men ställer sig frågande till om förslaget till föreskrifter kommer ge önskad effekt. ”Genom de föreslagna reglerna läggs stor del av ansvaret på samhällsbyggnadssektorn genom framtagande av branschstandarder.” Hyresgästföreningen menar att detta medför en betydande för risk att viktiga aspekter som påverkar hälsa och miljö inte hanteras på tillfredsställande sätt för att pressa kostnaderna. Den som inga fönster har … får måla dit dem. Prästgatan i Östersund. ningar som görs till standarder tas bort utan att ersätta med tydliga kravnivåer eller ett system för verifiering skapas ett stort utrymme för tolkning.” Byggnadsnämnd och byggherre har olika perspektiv och incitament som grund för sina bedömningar vilket innebär att bedömningen av vad som ska ses som en acceptabel kvalitativ nivå kan skilja sig dem mellan. Utan en ordentlig vägledning i tolkningen av regelverket får parterna svårt att mötas. Skulle de föreslagna förändringarna antas menar SKR att det kommer att ställa höga krav på kompetensen hos alla aktörer i byggsektorn. Samtliga kommuner kommer att behöva ett stort utvecklingsarbete för att fastställa hur de ska tolka regelverket där det saknas tydliga kravnivåer. Omställningstiden betraktas som kort med tanke på de utmaningar som det nya regelverket innebär. HYRESGÄSTFÖRENINGEN ”Ifrågasätter om de föreslagna ändringarna verkligen leder till fler bostäder till ett lägre pris och om de eventuella fördelarna uppväger de potentiella negativa hälsoeffekterna.” 16 GLAS 3.2023 SVERIGES ARKITEKTER ”Leker med tanken att regler utformas för att främja hälsa – inte bara undvika försämrad hälsa.” Sveriges Arkitekter avstyrker förslaget i sin helhet / DEBATT / ”I ett läge där byggtakten har minskat till följd av prisutvecklingen på byggvaror och höjda räntor ser vi att denna typ av ytterligare försvårande omständigheter vore hämmande för svenskt bostadsbyggande.” Förändringarnas omfattning, den snabba övergångstiden och kompetensbristen ses som problematisk. ”Det finns även en risk att förslaget gynnar stora aktörer vilket i sin tur begränsar konkurrensen.” Förslaget antas påverka konkurrensen och öka risken för byggfel då allmänna råd tas bort. ”Bostadsbristen gör att vissa grupper inte har en reell valmöjlighet när de söker bostäder.” Minskat dagsljus eller begränsad utblick leder till negativa hälsoeffekter för boende och enligt Hyresgästföreningen är det av stor betydelse att säker - ställa att boende har en god inomhusmiljö och hälsa, oavsett bostadsbristens påverkan på tillgänglighet och kostnader. ”Att begreppet direkt dagsljus tas bort och att det allmänna rådet om utblick upphävs, utan att detta tas omhand i det nya regelverket, ser vi som problematiskt.” Hyresgästföreningen är också skeptisk till användningen av fiberkablar eller liknande teknik för att ersätta fönster och ser allvarligt på att reglerna öppnar upp för att rum utformas utan fönster eller med låg dagsljusnivå. I konsekvensanalysen efterlyser Hyresgästföreningen perspektivet ökad vistelsetid i hemmet till följd av ökat hemarbete.