GLAS 1
något värde i alls. Med hjälp av 60-talet olika y
tskiktsmaterialprover, restprodukter, utgick hon från att det trots allt måste finnas ett värde, estetiskt, psykologiskt, miljömässigt. Och visst fanns ett värde. Värdet låg i berättelsen och materialiteten. Att känna på materialet, lukta på det och förstå hur det påverkar oss. Inom arkitekturen är därför bevarande och återbruk ett fantastiskt verktyg. Det genererar berättelser och vi behöver berättelser. Äntligen hade Sandra hittat hem men först skulle hon klara av ännu sak på Chalmers. Ytterligare en master och den här gången i industriell ekologi. Först när det var gjort skulle hon kunna sjunga återbrukets och hållbarhetens höga visa. Vilket hon också kunde! Skönheten ligger i att ta hand om — Fantastiskt att helt plötsligt kunna motivera ett förslag med siffror. Jag hade fått verktygen och förstod vad hållbarhet handlar om. Mjuka och hårda värden, estetik och matematik, i ett och med det en ny säkerhet att sätta ord på skönheten i återbruk. — Ibland är skönheten med återbruk inte uppenbar. Men vi är många som uppskattar äldre byggnadsdetaljer och återbruk ger möjlighet till den där patinan som ger själ åt en byggnad. För mig uppstår skönheten i att ta hand om det vi har, det bildas en ödmjukhet där. Sedan är återbruk ett ganska brett begrepp. Med återbruk inom mitt arbete menar vi ofta produkter inom en byggnad eller mellan byggnader. Men återbruk kan också handla om bevarande på plats. Sandra framhåller Varvsstaden i Malmö och Upcycle Studios i Köpenhamn som goda förebilder. — Varvsstaden i Malmö är ett fint exempel på bevarande och återbruk. En unik miljö som kan inspirera flera typer av projekt. Bland annat jobbar dom med en fysisk materialbank där material som demonteras förvaras för att kunna användas inom området. Denna materialbank mäts och dokumenteras digitalt med siffror på bland annat klimatbesparingar. Hon är inte bara glasbranschens skyddsängel Upcycle studios med återbruk av fönster är radhusprojektet som blivit en turistattraktion. — Jag tycker projektet dessutom visar att återbruk kan skapa en kreativ men ändå styrd design. Projektet har inspirerat mig genom min utbildning och jag är lite förvånad över att jag inte fått fler sådana här inspirerande projekt att prata om. Som läsare av tidningen GLAS är Sandra Moberg ett namn som man ofta stöter på och det är lätt att tro att hon är glasbranschens egen skyddsängel när det gäller hållbarhet och återbruk. Men i egenskap av expert på IVL synar hon hela bygg– och fastighetssektorn. — En del inom byggbranschen ligger trots allt långt fram men ” 72 GLAS 3.2023 VARVSSTADEN I MALMÖ OCH UPCYCLE STUDIOS I KÖPENHAMN ÄR FINA EXEMPEL PÅ BEVARANDE OCH ÅTERBRUK. / GLASPROFILEN /