GLAS 1
/ FAKTA / Tiffany & Co Plats: New York, USA Typ a
v byggnad: Varuhus ” EN AV DE SVÅRASTE SAKERNA ATT GÖRA ÄR ATT FÖRA ETT HISTORISKT VARUMÄRKE SOM TIFFANYS, SOM HAR ETT EXTRA ORDINÄRT FÖRFLUTET, FRAMÅT UTAN ATT VARA ALLTFÖR RESPEKTFULL MOT DET FÖRFLUTNA, MEN SAMTIDIGT BEHÅLLA KÄRNAN I DEN ANDA SOM BUTIKEN HADE NÄR DEN BYGGDES PÅ 40-TALET. DET VAR EN GANSKA RADIKAL BUTIK NÄR DEN BYGGDES, berättade Reed Krakoff som var konstnärlig chef på Tiffanys när renoveringen påbörjades för New York Times. Tiffanys tio våningar höga byggnad. Antal våningar: 10 Signum: Svävande glasjuvel Fastighetsägare: LVMH som äger Tiffany & Co Byggentreprenör: Structure Tone Arkitekt: OMA New York, genom Shohei Shigematsu och Jake Forster, interiörer av Peter Marino Glasentreprenör: Seele Glasleverantör: Sunglass Byggnadsingenjör: WSP Fasadkonsult: Heintges Consulting Architects & Engineers P.C Certifiering: verkskonstruktionen och det översta utkragande våningsplanet med böljande glasväggar av gjutet glas som upplevs sväva i luften och lyses upp med Tiffanys turkosblåa signaturfärg. Till skillnad från traditionellt böjt glas, som vanligtvis består av två glas förskjutna i förhållande till varandra, kombinerar den här fasaden plant och böjt glas för att utnyttja de två olika kvaliteterna och fördelarna. Det böjda glaset kräver mindre vertikalt stöd samtidigt som det skapar en spegeleffekt med insynsskydd från utsidan. Det plana lågenergiglaset optimerar energiprestandan och minimerar reflektioner från insidan vilket bevarar utblicken mot staden. Den böljande formen bidrar med en annan textur och kontrast till kalkstenen och de kringliggande byggnaderna. — The Landmark är en tio våningar hög byggnad helt och hållet tillägnad ett enda varumärke, vilket utmanade oss att tänka om när det gäller upplevelsen av Tiffany & Co:s breda utbud av värdefulla smycken och olika program. Första våningen är en älskad, tidlös destination och en ikonisk hörnsten på New Yorks Fifth Avenue och vi förbättrade infrastrukturen för att förlänga den identiteten och kosmopolitiska energin uppåt i byggnaden. Som förankring till den rika vertikala upplevelsen finns ett nytt samlingsutrymme som speglar dynamiken på bottenvåningen, indragen från byggnadskanten för att erbjuda en omslutande terrass. Ytterligare en volym svävar över evenemangsområdet, omsluten av en glasridå som ger en touch av mjukhet åt granntornens hårda väggar. Resultatet är en genomlysande vitrin som signalerar nya flaggskeppsaktiviteter – ett modernt avslut på den historiska byggnaden och en symbolisk lansering av ett förnyat varumärke, säger arkitekten Shohei Shigematsu. Konstruktionen bakom den böljande fasaden Den böljande fasaden på toppen av byggnaden skapar en illusion av semitransparenta vågformade draperier som omsluter nord- och västfasaden. De nedsänkta isolerglasenheterna av slumpat glas utvändigt och planglas invändigt är glasade på stålförstärkta aluminiumramar. Varje enhet är formad till en serie om fyra vågor med olika > Tiffany & Co GLAS 3.2023 21 Siktar på WELL Platinum och LEED Gold Inflyttning: Våren 2023 Tionde våningens böljande glasväggar av gjutet glas. Tiffany & Co är legendariskt liksom dess ikoniska gula diamant. Audrey Hepburn tittar in genom skyltfönstret till Tiffanys flaggskeppsbutik på Manhattan från den klassiska filmen Breakfast at Tiffany’s från 1961. BYGGNADENS GLAS Glasentreprenören Seele levererade 343 m2 aluminiumstickfasad på åttonde och nionde våningen bestående av 49 glas med måtten till 3,50 × 2,13 m samt 491 m2 elementfasad på tionde våningen med 69 nedsänkta glas med struktur och måtten 8,80 × 2,45 m.