GLAS 1
Huset blandar stilar hejvilt och uppfattades av m
ånga som omodernt redan innan det var färdigställt. Huset luras. Blandar stilar hejvilt och uppfattades av många som omodernt redan innan det var färdigställt. ”Hade det inte skrivits en bok om byggnaden precis när den var klar hade arkitekten Ragnar Östbergs skapelse förblivit en gåta. Nu har vi facit på vad som skulle vara mysterium”, säger Anders Kindberg, fastighetsdirektör och chef för fastighetskontoret i Stockholms stad. Text och foto: Melinda Lemke Tur är väl att vi har svaren för det är mycket som förbryllar. Exempelvis fönster och gluggar som ser ut att vara igensatta utan att där funnits några öppningar. Ett halvfärdigt kapitäl. En port från 1600-talet som plötsligt dyker upp i ett av tornen. En blå hall som inte är blå. Den ålderdomliga stilen trots att bygganden var högst modern för sin tid, för att bara nämna några. Från det att spaden sattes i jorden 1911 till det att de grandiosa planerna hade färdigställts 1923 hann mycket hända. Världskrig och brist på såväl livsmedel som byggvaror. Ekonomisk nedgång. Spanska sjukan som drabbade unga, friska människor i arbets för ålder. Framväxten av den svenska demokratin med lika rösträtt för kvinnor och män samt radions entré. Kanske bidrog de omvälvande samhällsskeendena till behovet av en storslagen solitär byggnad för gåvorna till Stadshusets utsmyckning strömmande in. När pengarna inte räckte till för att lägga taket öppnade tusentals stockholmare plånböckerna och donerade 25 kronor var för att bekosta ett koppartak värdigt stadens nya landmärke. Plåtarna numrerades och graverades med givarens namn, som också skrevs in i den så kallade kopparboken. Nationalromantik och genuint hantverk Ragnar Östberg vurmade för den genuina, inhemska byggnadskulturen och blandade i sann nationalromantisk anda olika stilar. Till synes utan logik och helhetstänk. Från Stockholms stadshus 100 år NATIONALROMANTIKEN avlöste i början av 1910-talet jugendepoken. Dess romantiserade historiesyn influerades av äldre byggtradition, det genuina goda hantverket och gedigna lokala material. Stilen kännetecknades av tunga, slutna fasader, ofta av tegel som knyter an till vasatidens borgar. Fönstren var mindre än tidigare och småspröjsade för att skapa ett ålderdomligt intryck och efterlikna medeltida teknik med blyinfattning. De var ofta av olika storlek och hade en oregelbunden placering i fasaderna. > Ragnar Östberg uppe i Stadhustornet. GLAS 3.2023 57 Foto: Mikael Stenberg, Unsplash Foto: Stadsmuseet i Stockholm, fotograf okänd