GLAS 1
/ profilen / Ingegerd Nu faller allt på plats för
Styrkan att aldrig vika för marknaden har varit konstant, liksom den starka självkänslan. Här handlar det inte om vad andra vill ha, utan om vad Ingegerd Råman, svensk formgivnings grand old lady, vill stå för och gestalta. Med haikudiktarens krav på precision borrar hon sig in till en kärna där skönhet och funktion är ett. ”Det är jag som är den första beställaren. Jag är utgångspunkten.” – tack vare ihärdigheten GLASFORMGIVARE Text: Kerstin Wallin Foto: Sören Håkanlind 2016 blev Ingegerd Råmans år med en utställning på Nationalmuseum som under hösten gick vidare till Vandalorum i Värnamo, lanseringen av kollektionen Viktigt för Ikea med boken ”Det är ingenting, men ändå något” och det japanska projektet Arita 16, som visats på Rijksmuseum i Amsterdam. På gång har hon tillbyggnaden av Liljevalchs och en skulpturgrupp i svart diabas för Växjö stad. Till detta kommer en nästan hysterisk uppmärksamhet från media. Intervjuer i magasin och dagstidningar. Utländsk press är också på hugget. Svensk television följer med till Japan och när den tillfälliga kollektionen Viktigt släpps på Ikea rapporteras om kaos. – Det är nu allt faller på plats, säger hon lugnt och lyfter fram ett enda ord – ihärdigheten. – Jag har aldrig gett upp utan alltid kommit tillbaka. Självklart måste det vara så. Under sina 73 levnadsår, varav 50 år i arbetslivet, har Ingegerd Råman aldrig släppt målet ur sikte. Trofé har lagts till trofé. Idag kastar hon sig mellan glasets skörhet och diabasens tyngd. Mellan fjäderlätt bambu för hemmets lugna vrå och mastodonta offentliga uppdrag. Ingegerd Råman började som krukmakare men ganska snabbt upptäckte hon glasets magi. Hur kom det sig? – I utbildningen till krukmakare på Konstfack ingick glasundervisning och jag hade turen att ha Bertil Vallien som huvudlärare. Tidigare hade glas bara varit teori, men genom honom blev det praktik. Vi fick blåsa och jobba tredimensionellt. Från att ha varit skiss blev det nu process. Ingegerd hamnade på Johansfors glasbruk som praktiEtt av Ingegerd Råmans projekt som är på gång är tillbyggnaden av Liljevalchs konsthall i Stockholm tillsammans med Wingårdhs. kant. Vid den här tiden var det mycket färg i glasriket och Ingegerds jobb gick ut på att måla och måla, hjärtan och kurbits. Efter praktiken följde anställning och egentligen kunde allt varit frid och fröjd. Ingegerd Råman hade fått GLAS 4.2016 / profilen / > 61