GLAS 1
/ siktat / 60 000 GLASPRISMOR PUTSAS PÅ OBELISKEN
Ett av Stockholms mest kända landmärken, glasobelisken på Sergels Torg, håller på att renoveras och fräschas upp. I samband med detta kommer det också att installeras en helt ny och modern anläggning för ljussättning inifrån av skulpturen. Renoveringsarbetet beräknas ta cirka ett år och under tiden kommer skulpturen att vara släckt och täckt av ett hölje. Kärt barn har många namn. Det korrekta namnet för glasskulpturen på Sergels Torg är Kristall, vertikal accent i glas och stål. Men bland stockholmare är den mer känd som ”obelisken på Sergels Torg” eller rätt och slätt ”Pinnen”. Skulpturen invigdes 1974. Den placerades i mitten av den superellips som utformades av den danske konstnären och matematikern Piet Hein i samarbete med David Helldén, arkitekten bakom gestaltandet av torget. I och med att glasskulpturen kom på plats fick Sergels Torg det utseende som torget i allt väsentligt har behållit sedan dess. Glasskulpturen på Sergels Torg är 37,5 meter hög. Den är klädd med 60 000 glasprismor som sitter fördelade i 600 stål kassetter. Dessa kassetter är fästa på en stomme som utgörs av ett antal stålpelare förankrande i botten av fontänen. Skulpturens totala vikt uppgår till cirka 160 ton, varav stålstommen väger ungefär 70 ton och alla glasprismor tillsammans väger 90 ton. Glasprismorna är olika stora och väger mellan 1 och 3 kilo. De är tillverkade i klart, rosa, grönt och blått glas. Glasskulpturen är utformad av den svenske konstnären Edvin Öhrström. Han fick upp - draget att genomföra projektet efter att ha vunnit den tävling som föregick beslutet om vilken typ av skulptur som skulle placeras på torget. Förkalkade glasprismor. Rengjort glasprisma. Edvin Öhrström är känd som en av Sveriges främsta glaskonstnärer under 1900-talet. Han började sin konstnärliga karriär vid Orrefors glasbruk i Småland. Där var han med och utvecklade arielglaset, en teknik att gjuta och dekorera glas som Orrefors gjorde sig kända för från 1930-talet och några årtionden framåt och som idag är mycket eftertraktade objekt bland samlare av svenskt kvalitetsglas. Glasprismorna till skulpturen framställdes genom en gjutprocess vid Lindshammars glasbruk. Edvin Öhrström var på 1970-talet knuten till Lindshammar som glaskonstnär och när han vann tävlingen om utsmyckningen av Sergels Torg placerade han produktionen av alla prismorna dit. Det första steget vid renoveringen är att plocka ner alla 600 kassetter med glasprismor. Därefter tvättas prismor och stålramar från smuts och kalkavlagringar. Stålet i kassetterna, liksom själva den 37,5 meter höga stålställningen, kommer att blästras för att få bort rost och andra beläggningar. Därefter ska stålet sprutförzinkas för att slutligen målas med fem lager färg, grundfärg och täckfärg. Som sista moment i renoveringen kommer en helt ny belysningsanläggning att installeras. Det blir moderna LED-lampor som ger möjlig - heter att arbeta med olika färgsättningar av skulpturen på ett betydligt enklare sätt än idag. Kostnaden för renoveringen och installa - Kristall, vertikal accent i glas och stål av den svenske skulptören och glaskonstnären Edvin Öhrström. tionen av den nya belysningen beräknas uppgå till ca 30 miljoner kr. När renoveringen är genomförd kommer skulpturen att stå rustad för att i minst ytterligare 50 år fortsätta lysa klart som ett av Stockholms mest kända landmärken. / GLAS 4.2016 / siktat / 9