Kingsize 1
Intervju: Stockholmssyndromet Vi har alltid kämpa
t för att vara på brudarnas sida och på våra gig var det alltid mycket brudar. Dom älskade oss, i synnerhet Marre, haha. Som i ”I min trappuppgång”. Jag kan ha haft ”A Milli” i huvudet, men jag känner bara ungefär hur den låter. Så jag går inte och lyssnar på låten. Och på låten ”Lårparti” finns ju element av ”Drop It Like It’s Hot”. Den har liksom samma sekvens i kicken och snaren, men dom är helt olika i både sound och tempo. R: Så jag kan ha ett beat i åtanke men så blir det något helt annat. Jag minns att jag tänkte att hipsters och folk i stan skulle kunna gilla det. Det skulle inte kännas som boom bap. Det skulle kännas nytt men inte heller låta som Maskinen och Adam Tensta som svävade ut så pass mycket att det kanske inte ens längre skulle klassas som hiphop. Ni följde upp er EP med ”Underhundar LP”. Vad kan ni berätta om den? M: Jag minns att vi spelade in en splitvideo till ”Ormar i gräset 1 och 2”. Vi tog med oss en kamera och filmade i skogen i Storvreten. Sen var vi vid Eriksdal på Södermalm. Det finns tunnlar som går under hela stan och där någonstans gick vi vilse i en tunnel. Vi hade en ficklampa och filmade med night vision. Så vi promenerade långt in och nånstans där inne i tunneln fanns det sensorer där det gick något tyst alarm. Men vi lyckades ta oss hela vägen till Södra Station. 20 KINGSIZE MAGAZINE | NR 3, 2024 R: Marre och en polare gick upp på perrongen, men jag och en polare gick ut åt andra hållet genom tunneln mot Årsta. Då hör vi ett tumult och det kommer kanske tio personer. Det här var precis när SD börjat bli stora. Så jag tänkte att det var ett gäng rassar som var ute och skulle hoppa på oss. Dom tryckte ner mig på nåt jävla sett så att mitt ben blev helt fuckat. Dom vifta med nån pistol. Jag hade vita linser på mig och en yxa i ryggsäcken för videon hade skräcktema. Sen hamnade vi i fyllecell allihop och blev utsläppta på morgonen. Jag fick böter för brott mot knivlagen och olaga intrång. M: Om alla hade gått upp på perrongen hade vi nog alla torskat. Men jag har gjort dumma, bänga saker också. På nya albumet säger jag till exempel ”Jag är hatad av poliskonstaplar, dom jagar en som en brottsling på rakan i Drottninggatan”, efter en grej som hände… Men de ungdomliga stökiga åren med Stockholmssyndromet rann förbi och både Rikard och MAR har idag familj och mognat i takt med sin musik. Någonting som märktes redan på Rikard ”Skizz” Bizzis solodebut 2013. R: Efter Stockholmsyndromet släppte jag min platta ”Kärlek, funk & solidaritet”. Då hade min första dotter Karma fyllt tre år och jag började ta ställning i olika frågor. Jag hade någon slags utvecklingsfas precis där. Jag tror att det blev en ganska extrem vändning först. Jag började lära mig en massa saker och blev överväldigad. Sen med åren landade jag och kunde gå tillbaka. Vad var mina intentioner under Syndromet-tiden? Det fanns inget faktiskt kvinnohat eller förakt eller nåt sånt där. Det var bara humor. Det finns vissa grejer då jag gick lite för långt. Men man mognar och med tiden följer man mer en moralisk kompass och allt behöver inte vara så svart eller vitt som det var just då. När man ser nya albumtiteln så undrar man lite över er relation till EPMD? R: Grejen med EPMD som jag tycker är nice är att även om man lyssnar på deras första platta än idag, speciellt Erick Sermon… Han låter inte som folk rappade på den tiden, han har sin slappa stil och beatsen också. Det är inte nånting på skivan som låter som EPMD men vi har också likheter. Man vill att det ska vara som deras musik när du lyssnar på vår skiva om 20 år. Så klart kommer du höra att soundet är från ett visst år men det kommer inte låta som allt annat som släpps nu. R: Namnet uppkom från att Marre sa ”RMMD” på någon av mina låtar som vi gjorde och sen gjorde vi två stycken ”RMMD”-låtar på mina skivor. Del ett och del två. Eftersom Stockholmssyndromet är så långt och svårt att stava och har en annan betydelse hade ”RMMD” kanske varit det mest strategiska valet att ha som gruppnamn egentligen. Annars är Erick Sermon är en stor inspiration i musiken. Så det kändes som en perfekt titel på skivan. WWW.KINGSIZEMAG.SE