Kingsize 1
Ledare CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET I slutet av förra
året började jag skriva på en ganska ambitiös text om hur HIPHOP50-firandet delvis var en enorm besvikelse på hemmaplan, men framförallt hur det sammanföll med ett rekorduselt hiphopår. Något som bäddade för känslan att det mer handlade om en nostalgisk avtackningsfest, snarare än en pånyttfödelse eller en imaginär fackla som skulle passas vidare. Texten baserades delvis på känslomässiga, men även konkreta och faktamässiga argument, som landade i slutsatsen att hiphopgenren famlade efter en riktning och kanske hade gått lite vilse i den hyperkommersiella och ständigt skiftande spelplanen för en genre som i mångt och mycket är samhällsbärande. På hemmaplan, om ett omvänt generationsskifte där unga rapstjärnor försvann en efter en och lämnade ett stort tomrum. Argumenten i den texten blir inte mindre sanna för att jag nu skriver detta, men jag är ändå glad över att den aldrig publicerades. För idag hade det sett rätt dumt ut. Det dröjde kanske några månader, men 2024 är förmodligen det starkaste hiphopåret på länge. På andra sidan Atlanten drev förstås beefen mellan Kendrick Lamar och Drake - som avhandlades i sin helhet i förra numret - på både streamingsiffror och intresse på ett sätt som gör att man inte är långt ifrån att tro de konspirationsteorier som gör gällande att den var arrangerad av deras gemensamma skivbolag UMG. Lägg därtill Kendricks historiska ”Pop Out”-konsert i juni som inte bara återförenade Black Hippy på scenen utan också gatugängen i Los Angeles. Det var väldigt länge sedan en låt som ”Not Like Us” - och Chefredaktör, Kingsize Magazine Malkolm Landréus malkolm.landreus@kingsizemagazine.se 6 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2024 3 allt vad den innefattar - gjorde ett så starkt avtryck, inte bara i musikbranschen utan också på samhällsnivå. Samtidigt har gedigen rap återigen börjat hitta sin plats såväl kommersiellt som i andra forum. Men vi behöver inte titta längre bort än Sverige för att se en organisk livskraft som är på väg att återigen blomma ut i fullo. Efter ett fjolår med få albumsläpp är 2024 matad till bredden med releaser och en comeback-säsong av episka mått. I år gör Alexis Weak, Maskinen och Stockholmssyndromet comeback efter drygt ett decennium medan både Silvana Imam och Erik Lundin släpper sin första album på fem år i höst. Battles har börjat bubbla så smått igen och nya festivalsatsningar utmanar de gamla jättarna som tappat greppet en aning. Apropå gamla jättar skiner vi i detta nummer lite extra ljus på stilbildande Botkyrka-duon Stockholmssyndromet, som i slutet av maj återvände med första delen av dubbelalbumet ”RMMD”. I samband med vad som kändes som en smått legendarisk spelning på årets första Kingsize Nights, satte de sig ner för sin första intervju på många år och berättade öppenhjärtigt om sitt avtryck, synen på media och bajtare. Hiphop lever och frodas, men naturens lag är som bekant obarmhärtig. Mitt i allt detta har vi också förlorat en av de senaste årens största rappare, C.Gambino, som sköts till döds i början av juni. En rappare vars karriär berörs på nästkommande sidor och som förhoppningsvis blir den sista att förlora sitt liv i de blodiga konflikter som svärtat ner genren de senaste åren. WWW.KINGSIZEMAG.SE