TIDNINGEN TILLVÄXT 1
TIDNINGEN TILLVÄXT Mobil laserskanning kan ge mer
exakta träddata
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen måste växa snabbare
TIDNINGEN TILLVÄXT Stor efterfrågan på skogens tre
dje sortiment
TIDNINGEN TILLVÄXT Marocko är störst på solkraft i
hela världen
TIDNINGEN TILLVÄXT Att investera ett par tusen kro
nor i ett digitalt kontor kan vara en tidsbesparing
TIDNINGEN TILLVÄXT Jakthundarna behåller sin popul
aritet i landet
TIDNINGEN TILLVÄXT Vårdar sin skog
Krönika Svensk mat har en framtid utomlands S om
smålänning har jag alltid gillat den jordnära maten: den hemgjorda ostkakan, kroppkakan och lingonsylten som man själv plockat lingonen till. Och jag är inte ensam. Med lokalproducerade och naturliga råvaror har svenska kockar erövrat världen. Småstäder som Växjö – där jag själv växte upp – kan tävla med storstadsmetropoler i kvaliteten på matutbudet, med inspiration från svenska skogar, ängar och sjöar: en god, naturlig och hälsosam mat. Världen över är det medvind för hälsosamma livsmedel. Det är bra nyheter för Sverige. Svensk livsmedelsindustri har nämligen en stark position med fokus på hållbarhet, livsmedelssäkerhet och ny, spännande mat. Exporten är viktig för vår välfärd och livsmedelsexporten har potential att öka. Det senaste decenniet har svenska livsmedelsföretag på allvar tagit steget ut på världsmarknaden. ”TRY SWEDISH” ÄR det internationella koncept som Business Sweden använder för att främja och marknadsföra svenska livsmedel utomlands. Vi tar med företagen ut i världen på mässor och evenemang. En särskild satsning görs på export av ekologiska livsmedel i Med lokalproducerade och naturliga råvaror har svenska kockar erövrat världen. ett nytt koncept, ”Beyond Organic”, som syftar till att fånga upp människors vilja att äta gott, hälsosamt och klimatsmart. Just nu jobbar Business Sweden med svensk mat på export till närliggande europeiska marknader som Tyskland, Storbritannien och Benelux, men även marknader längre bort som Kina, Singapore, Japan, Sydkorea, USA och Kanada. Sist men inte minst: på hemmaplan arbetar Business Sweden på olika sätt med att förbereda livsmedelsföretagen för en utlandssatsning. Vi genomför också seminarier i syfte att informera, inspirera och kompetensutveckla. Den starka globala trenden inom livsmedel är produkter som är hälsosamma, innovativa och producerade på ett hållbart sätt. De ska värna om människan och miljön. Sverige har dessutom ett klimat med fyra distinkta säsonger som bidrar till att vi producerar unika råvaror som smakar gott. Det är precis detta som svenska företag står för – så tiden för att lyfta svensk mat utomlands är nu! n LENA SELLGREN Utbildning: Ph.Lic. nationalekonomi. Befattning: Chefsekonom och analyschef på Business Sweden. Ålder: 49 år. Intressen: Hav och berg. Dold talang: Vågsurfing. Tillväxt 21
TIDNINGEN TILLVÄXT Christian Rinman vet allt om ma
rkintrång i lantbruk
TIDNINGEN TILLVÄXT Renskötseln är livet för Anja
TIDNINGEN TILLVÄXT SLU går in för smartare samarbe
ten
TIDNINGEN TILLVÄXT Amortering vid avverkning på be
lånad fastighet – vad gäller?