TIDNINGEN TILLVÄXT 1
TIDNINGEN TILLVÄXT Mobil laserskanning kan ge mer
exakta träddata
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen måste växa snabbare
TIDNINGEN TILLVÄXT Stor efterfrågan på skogens tre
dje sortiment
TIDNINGEN TILLVÄXT Marocko är störst på solkraft i
hela världen
TIDNINGEN TILLVÄXT Att investera ett par tusen kro
nor i ett digitalt kontor kan vara en tidsbesparing
TIDNINGEN TILLVÄXT Jakthundarna behåller sin popul
aritet i landet
TIDNINGEN TILLVÄXT Vårdar sin skog
TIDNINGEN TILLVÄXT Christian Rinman vet allt om ma
rkintrång i lantbruk
Äganderätten Vägbygget tog Gunnars bästa åker Lan
tbrukaren och strutsfarmaren Gunnar Sahlin utanför Borlänge har fått fyra hektar åkermark inlöst av Trafikverket. – Om man bor nära en tätort naggas gården i kanten hela tiden, säger han. Text Karin Jansson SAHLINS STRUTS bedriver jordbruk på den bördiga Tunaslätten, strax utanför Borlänge. För tre år sedan fick Gunnar Sahlin beskedet att Trafikverket tänkte ta en del av hans åkermark i anspråk när väg 70 byggs om. – Det var gårdens Gunnar Sahlin bästa åker. Jag odlar såväl spannmål som vall och oljeväxter, berättar Gunnar Sahlin. Han kan förstå samhällsnyttan i att vägen byggs om, men är kritisk till hur förhandlingen har gått till. – Det mest fördelaktiga för mig hade varit att få ersättningsmark någon annanstans, men Trafikverket äger ju ingen jordbruksmark. Det gör däremot kommunen, men eftersom det är olika myndigheter så kan de förstås inte erbjuda mig någon mark. Men man skulle ju kunna tänka sig ett samarbete i dessa frågor. Problemet när man bor stadsnära är att det är nya intrång hela tiden, allt från vägar och ålderdomshem till olika ledningar. Gården naggas i kanten. TRAFIKVERKET HAR ETT stort förhandlingsövertag jämfört med en enskild markägare, menar Gunnar Sahlin. – De tar marken i anspråk och sätter i gång med sitt projekt, och så 1970-talets enorma hyggen följdes av ett mer anpassat skogsbruk. FOTO: SCA 26 Tillväxt ”Problemet när man bor stadsnära är att det är nya intrång hela tiden”, säger strutsfarmaren Gunnar Sahlin. gör man upp affären efteråt. Det är lite märkligt. I VISSA FALL kan Trafikverket erbjuda markägaren konsulthjälp för att föra ärendet framåt. Gunnar Sahlin fick åtta timmar beviljade. – Konsulten var en väldigt god hjälp, han kunde regelverket och hjälpte mig att räkna ut de faktiska ersättningsnivåerna. Trafikverket räknar efter åkernormen från 1974, men den är inte lagstiftad utan bara vägledande. Den finns på lantmäteriets hemsida, där finns även olika Ståndortsanpassning – nytt begrepp Under 1980-talet blev det allt vanligare att man diskuterade ståndortsanpassning för att höja produktionen av virke. Det betydde att man inom skogsodlingen började ta större hänsyn till lokala förhållanden på olika ställen i skogen. Det mest fördelaktiga för mig hade varit att få ersättningsmark någon annanstans, men Trafikverket äger ju ingen jordbruksmark. Gunnar Sahlin rekommendationer av senare datum. Konsulten hjälpte till att värdera många olika parametrar, allt från minskad maskinanvändning till täckningsbidrag och skördenivåer. ÄNNU ÄR FÖRHANDLINGEN inte klar. Gunnar Sahlin räknar med att han har lagt ner minst två veckors arbetstid på processen. – Mitt råd till andra i samma sits är att sätta sig in i regelverket så mycket som möjligt och försöka koppla in en bra konsult. Det kan löna sig i slutänden. n 1994 – ett viktigt år i skogen 1994 kom den nya skogsvårdslagen, som likställde virkesproduktionen med bevarandet av den biologiska mångfalden i skogen. I samma veva bildades det internationella skogscertifieringssystemet FSC (Forest Stewardship Council). FOTO: SAHLINS STRUTS
TIDNINGEN TILLVÄXT Renskötseln är livet för Anja
TIDNINGEN TILLVÄXT SLU går in för smartare samarbe
ten
TIDNINGEN TILLVÄXT Amortering vid avverkning på be
lånad fastighet – vad gäller?