Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | Länet Foto// Pressbild I sa
mband med sitt 120-årsjubileum återlanserar Hammars Bryggeri klassikern London Grape Tonic. Hammars Bryggeri firar 120 år och återlanserar klassikern London Grape Tonic Hammars Bryggeri firar alltså 120 år. Sjökapten Per August Oxelgren är grundaren som tröttnade på att fara världen runt via sitt jobb som kapten på fartyg och tog familjen från Örebro och flyttade till Hammar för att starta bryggeri. Under åren är det några olika familjer med koppling till trakten som ägt och drivit bryggeriet. I Augusti 2016 tog familjen Henrysson över för att föra familjetraditionen vidare. Grundat 1904 av sjökaptenen Per August Oxelgren, är Hammars Bryggeri ett av Sveriges äldsta bryggerier som än idag är verksamt. Genom åren har bryggeriet bevarat sina 36 hantverksrötter, samtidigt som nya innovationer och smaker tillkommit. Idag är det Robert Henrysson som är ägare och styrelseordförande för Hammars Bryggeri, Sofi Randén varumärkesexpert och Bibban Oldén är den som är ansvarig för bryggning med allt vad det innebär. Tillsammans med vd Anders Markstedt och övrig personal firar de nu 120 år genom en återlansering av en tidigare populär produkt. London Grape Tonic, som först lanserades för över 30 år sedan, har varit en uppskattad favorit och är nu tillbaka som en hyllning till bryggeriets rika arv och lokala historia. Under sin långa historia har Hammars Bryggeri byggt en stark tradition av smakupplevelser, från tidig svagdricka och julmust till innovativa läsksorter och premiumtonic. – London Grape Tonic har en speciell plats i våra hjärtan och har varit en efterlängtad favorit. Vi är stolta över att kunna erbjuda denna tidlösa dryck igen, säger Anders Markstedt, vd på Hammars Bryggeri. Med denna återlansering vill Hammars Bryggeri knyta samman det förflutna med nutiden och bjuda in både gamla och nya kunder att delta i jubileumsfirandet. På bryggeriets hemsida kan man läsa citatet: ”Sedan vi tog över bryggeriet hösten 2016 så har vårt fokus varit att jobba med Hammars unika smaker och värderingar och att sätta vår uppdaterade varumärkesidentitet på marknaden. Vi har ett arv och en tradition att varsamt förvalta och föra in i framtiden. Det har varit och är vårt viktigaste uppdrag”. Citatet kommer även med ett löfte: ”Vi lovar att ta hand om det småskaliga och hantverksmässiga, och varsamt lyfta fram det i alltifrån utseende på våra produkter till smaker och företagskultur”. Man får väl säga att Hammars Bryggeri har lyckats rätt bra.