Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor Text: Willy Priske oc
h Johannes Gardelöf / © CNP AB Foto: CNP AB Bli inte däckad i vinter Vi susar fram i en Ford Mustang Mach-E på norska vintervägar och listan över bilens avancerade säkerhetssystem är tjock som en bibel. Ändå finns det något svart och runt som få tänker på, men som är helt avgörande för säkerheten. För det spelar ingen roll hur teknikspäckad kärran är om vinterdäcken är dåliga. Det är precis som med den julröda elbilen vi kör – utan bra ”kontakt” är det kört. Äger du en elbil? Tja, då är det ännu viktigare att välja rätt vinterdäck eftersom motorn är kraftfullare och det maximala vridmomentet levereras direkt från start. Lägg till detta en betydligt högre tjänstevikt så är det inte konstigt att gummit slits uppemot tjugo procent fortare än hos en traditionell fossilbil. Tänk på att välja vinterdäck med omsorg och låt inte snålheten bedra säkerheten. Lag och underlag När de första snöflingorna dalar ner på backen så ringlar sig köerna 40 långa till landets verkstäder. Själva benämningen ”vinterväglag” innebär att vinterdäcken måste sitta på om det finns is, snö eller frost på vägbanan – från 1 december till 31 mars. Kör du på dubbdäck så får de användas mellan den 1 oktober till 15 april medan de dubbfria får sitta på året runt. Men ska man välja dubbat eller odubbat? Det är ett beslut som många av oss våndas inför och svaret beror främst på vart i vårt avlånga land man bor och på vilket underlag man färdas mest. Skillnaden mellan olika vinterdäck från kända fabrikat är relativt liten så länge man kör på snö men på ren blankis är dubbat oslagbart. Däremot har de nordiska friktionsdäcken lägre ljudnivå, är bättre för miljön och dessutom slipper man fundera kring dubbdäcksförbud. Grepp och begrepp Har du begagnade vinterdäck så glöm inte att kolla lufttryck och mönsterdjup, vilket måste vara minst tre millimeter. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra, men blir det bara två nya så ska de alltid placeras bak. Håller du inte med? Det kan låta motsägelsefullt för gör man tvärt om så bör ju rimligen broms- och manövreringsförmågan förbättras men problemet är att olyckor blir så mycket allvarligare om man tappar greppet med bakdäcken. Byter du själv? Kom då ihåg att lossa hjulmuttrarna innan bilen hissas upp och glöm inte att efterdra. Det är inte tillåtet att blanda dubbade med odubbade och blir du ertappad med att köra på sommarsulor under vinterväglag väntar 1 200 kronor i böter. Vad som är ett godkänt vinterdäck? Vi har ju lärt oss att titta efter M+S märkningen men det gäller bara fram till den 30 november 2024. Därefter måste alla godkända dubbfria vinterdäck vara försedda med symbolen alptopp/snöflinga, vilket alltså inte omfattar dubbdäck.