Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | hus & hem Foto // Pressbild
Störningar – vad är det och hur bör styrelsen agera? Som bostadsrättshavare är man skyldig att iaktta sundhet, ordning och gott skick. Detta framgår både av bostadsrättslagen och föreningens stadgar. Men vad utgör egentligen en störning? Och hur ska styrelsen agera om det inkommer klagomål om störningar? Vad är en störning? Varken lag eller stadgar ger några direkta angivelser på vad som utgör en störning, men av praxis kan utläsas att det finns både acceptabla och oacceptabla störningar. Acceptabla störningar är sådana störningar som anses som normala inslag i boendet i flerfamiljshus och som således bör tålas. Vid bedömningen av vilka störningar som måste accepteras får stöd sökas i den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus bör tåla. Oacceptabla störningar är sådana störningar som man som boende normalt inte behöver tåla. En boende som orsakar oacceptabla störningar och inte efter anmodan om rättelse Vi erbjuder krukväxter, snittblommor, och binderier. Även krukor, jord, fröer och gödning m.m upphör med störningarna, kan få nyttjanderätten till sin lägenhet förverkad. För att föreningen ska ha möjlighet att agera på oacceptabla störningar krävs att föreningen har bra bevisning. Sådan bevisning kan exempelvis vara ifyllda störningslistor, ljudinspelningar eller liknande. Vad har styrelsen för ansvar och hur bör styrelsen agera? Styrelsen i föreningen är skyldig att agera när det inkommer klagomål om störningar. Styrelsen ska då så långt det är möjligt utreda störningen och dess omfattning. Nedan följer några tips på hur styrelsen bör agera. 1. Prata med de inblandade: Ett första steg är att prata med de inblandade personerna. Kanske är grannen som påstås störa inte medveten om sin höga musik, tv-ljud eller liknande? Ibland kan det räcka med ett samtal för att få det lugnare i fastigheten. Styrelsen kan också fråga övriga boende i till exempel samma trapphus om de också upplever störningar. 2. Skicka rättelseanmodan: Om samtalen inte ger någon effekt och styrelsen gör bedömningen att det fortfarande förekommer störningar så är nästa steg att skicka en rättelseanmodan, det vill säga en tillsägelse om att grannarna upplever störningar från lägenheten och att störningarna måste upphöra omedelbart. Rättelseanmodan skickas med rekommenderat brev samt ofta även med ett vanligt brev. Därefter löper en viss tid under vilken bostadsrättshavaren har möjlighet att vidta rättelse, det vill säga upphöra med störningarna. 3. Skicka underrättelse till socialnämnden: I samband med att en rättelseanmodan om störningar skickas, ska också en underrättelse om störningarna skickas till socialnämnden i kommunen. Även denna ska skickas med rekommenderat brev. 4. Dela ut störningslistor: I störningslistor kan grannarna som Välkommen till den lilla butiken med den stora insidan! VI HAR GOD SORTERING AV: MÖBLER • MATTOR • GARDINER • PRESENTARTIKLAR • ARMATURER • PORSLIN • TRÄDGÅRDSMÖBLER Möbler i 3 våningar Stene Brunn 106, Kumla • Tel. 019-573510 Vardagar: 9-18 • Lör-sön 9-15 www.abytorpshandelstradgard.se 8 Sikforsv. 6 Hällefors • Öppettider: Mån-Fre 9.30-18.00 (lunch 12.30-13.30). Lör 9.00-13.00. upplever störningar fylla i datum, klockslag, från vilken lägenhet störningen kommer och vad för slags störning det rör sig om. Detta är ett bra underlag för styrelsens kommande bedömning av störningarna samt om ärendet skulle behöva drivas vidare rättsligt. 5. Bedöm störningstillfällena: En viss tid efter det att rättelseanmodan har skickats behöver styrelsen bilda sig en uppfattning om störningarna fortsätter och i så fall i vilken omfattning. Om störningslistor har använts så utgör det ett bra underlag vid styrelsens bedömning. Likaså kan rapporter från störningsjour utgöra ett underlag vid bedömningen. Innan styrelsen eventuellt går vidare med att göra en uppsägning så rekommenderar vi er att ta kontakt med en jurist. www.halleforsmobel.se