KIA STORY 1
5 FRÅGOR OM KUNDBEMÖTANDE – Jag älskar bilar, det
är en bra början för att vara en bra bilsäljare. Sedan gillar jag att träffa och prata med nya människor, säger Erik Widelund. Han utsågs till Årets Bilsäljare 2019 vid Motorgalan som arrangeras av motormagasinet.se Fler utmärkelser: Vid Motorgalan utsågs Caroline Jädersten till Årets Servicerådgivare 2019. Caroline är Kia-servicerådgivare hos Turebergs Bilcenter. ” Fler privatkunder väljer laddbara bilar” Kia är ledande i Sverige när det kommer till laddbara bilar. Hur märks det i bilhallen? – Kunderna är väldigt intresserade av våra el- och hybridbilar och efterfrågan är stor. Min känsla är att 1 våra el- och hybridmodeller Ceed, Niro, e-Soul och Optima provkörs mer än alla andra modeller tillsammans. Vilka är det som väljer laddbart i dag i jämförelse med för ett par år sedan? – För tjänstebilskunder är det i dag nästan uteslutande laddbart som gäller. Men privatpersonerna blir 2 också fler och fler. En stor grupp är 1940- och -50-talister med en stabil ekonomi. En del har investerat i solceller och vill passa på att använda elöverskottet från dessa för att ladda en elbil. Vilka frågor ställer de? – Många frågar om tekniken och räckvidden och skillnaden mellan att ladda i vanlig kontakt och i en 3 22 Läs mer om Caroline i nästa nummer. Erik Widelund, Kiasäljare hos Torvalla Bil i Värmdö och utsedd till Årets bilsäljare 2019, ser allt fler privatpersoner bland kunder som köper el- och laddbara bilar. Text: Lisa Wallström Foto: Karin Wesslén laddstation. Och om man kan ha en elbil ifall man bor i lägenhet – något som kan vara svårt, för övrigt. Generellt är det betydligt mer att förklara kring en elbil jämfört med en traditionell bensin- eller dieselbil. Varje försäljning tar längre tid att genomföra. Men det är kul! Hur ser en typisk Kia-kund ut? – Jag skulle säga att det som är typiskt för en Kiakund är att den inte är typisk. Det är verkligen ett 4 tvärsnitt av befolkningen. Unga, gamla, barnfamiljer och allt där emellan. Vad tycker du är viktigt i bemötandet med kunder? – Att vara lyhörd. Att känna av vad kunden vill och inte sälja i ett första skede. Det kan låta konstigt, men jag gillar inte själv när någon försöker prångla på mig något. Jag bemöter folk som jag själv skulle vilja bli bemött. Sedan handlar det om att alltid vara nåbar. En kund som undrar något vill inte ha svar först två dagar senare. 5 KIA STORY 1 2020