KIA STORY 1
– Gårdshem har sparat 20–30 000 kronor bara i brä
nslekostnader på ett år genom att välja elbil, säger Stefan Olsson. Hantverksost är bara en av produkterna som säljs via Gårdshem. Att välja en elbil som företag var en självklarhet från dag ett. ” Det är fantastiskt att alltid få starta med en fulladdad bil på morgonen. Jag saknar inte att stå vid macken och tanka och andas in bensinångor!” Att valet föll på en Kia e-Niro beror främst på det väl tilltagna batteriet som utlovar upp till 45,5 mils räckvidd, och som trots sin storlek inte går ut över lastutrymmet. Det är nog så viktigt för att rymma företagspaket, charkbrickor och lokala köttlådor som levereras under en dag. NÄR STEFAN KOMMER hem på kvällen laddar han bilen i en laddbox hemma. – Det är fantastiskt att alltid få starta med en fulladdad bil på morgonen. Jag saknar inte att stå vid macken och tanka och andas in bensinångor! Det Stefan hinner ladda på en natt räcker mer än väl för dagens behov. Enda undantaget hittills var KIA STORY 1 2020 när han skulle köra ner till sina föräldrar i Arvika, en sträcka på åttio mil. – Jag pausade totalt tre timmar för laddning under vägen, och jag fick göra det där det fanns snabbladdare. Men det är ju ingenting – en fika, en lunch, en fika! Hade jag kört en bensinbil hade jag ju ändå stannat. Den tekniska utvecklingen går oerhört snabbt, men ännu lever fördomen kvar att man inte kan ha elbil i Norrland. – En del tror att bilbatteriet lägger av när det kommer ut i kyla, som mobiltelefoner kan göra. Räckvidden på min bil går visserligen ner med 20–25 procent när det är uppåt 15 minusgrader, det 31