Lera 1
Lera S K Ä R V O R
Lera S I M H A L L E N D E G E U S S E L T
Lera D U C K & R I C E PROJEKT: DUCK & RICE MÖTE
MELLAN TVÅ KULTURER Humor och ironi i kontrasterna mellan två kulturer la grunden för inredningen på restaurangen Duck & Rice i London. Resultatet är ett spännande möte mellan brittisk pubtradition och kinesisk keramik, signerad turkiska Autoban. Text HEDVIG ANDERSSON Bild ED REEVE framför allt genom en modern tolkning av den klassiska blåvita keramiken. – Vårt uppdrag var att inreda en brittisk pub med ett kinesiskt kök. Vi besökte Londons mest ikoniska pubar. Alan menade att det mest engelska med en engelsk pub handlar om humor och ironi. Indisk och kinesisk mat är populärare än fish and chips i Storbritannien nu, så tanken att ha en pub med ett kinesiskt kök är otroligt kul och ironin i den kombinationen var kärnan i detta. Alan har en unik förmåga att se kulturella metaforer, berättar Seyhan Özdemir som tillsammans med Sefer Caglar driver Autoban. Q Tonade och genomskinliga glaspartier blandas i fasaden. L PROJE K TFAK TA PROJEKT: Duck & Rice PLATS: London ARKITEKT: Autoban ÅRTAL: 2015 OMFATTNING: 497 m2 16 ondons restaurangscen befinner sig i ständig rörelse och utveckling. Ett av de senaste inslagen är den kinesiska restaurangen Duck & Rice i Soho. Bakom menyn, som hämtar inspiration från många asiatiska kök utöver det kinesiska, däribland det malaysiska och det japanska, står Alan Yau som kanske är mest känd för restauranger som Hakkasan och Wagamama. Inredningen är signerad det turkiska arkitektkontoret Autoban – som gett lokalen en uppdaterad kinesisk prägel, DOVA TONER, trä, marmor och koppar dominerar de sparsmakat belysta rummen. Gemytlig som en pub, måhända, men långt mer sofistikerad. På väggar och i taket får en blåvit, handmålad keramik breda ut sig. Den ramar in bardelen, breder ut sig längs väggar och tak och kontrasterar och lyser upp bland de djupa kulörerna och rustika materialen. De lätta, svepande dragen i de blå dekorationerna som avtecknar sig mot den vita ytan saknar det klassiska kinesiska porslinets finmejslade detaljrikedom, men leder ändå tankarna dit. – Två material dominerar: trä och keramik. Träet representerar det brittiska, puben, medan de överdimensionerade blåvita keramikplattorna representerar det kinesiska. Vi skapar en design i flera lager, där den viktorianska puben smälter samman med olika asiatiska referenser, fortsätter Seyhan Özdemir. LERA #1 2016
Lera E R S O N P O R T R Ä T T
Lera K A K E L S P A N I N G
Lera L I T T L E S H O E S
Lera F O R M & T E K N I K
Lera S T O R A K A K E L P R I S E T
Lera K A K E L D E T A L J E N
Lera L A R I G G I O L A
Lera E R A M I K D E S T I N A T I O N E N
Lera K R Ö N I K A