Lera 1
Lera S K Ä R V O R
Lera S I M H A L L E N D E G E U S S E L T
Lera D U C K & R I C E
”ATT SKAPA EN RESTAURANG ÄR SOM ATT REGISSERA EN
FILM, MAN VILL BERÄTTA NÅGOT.” SEYHAN ÖZDEMIR, ARKITEKT Man ville också ge de två våningarna olika atmosfär, livligt och pub-inspirerat på bottenvåningen och en lugnare matsalskänsla på övervåningen, men samtidigt knyta dem samman med en gemensam visuell identitet. – Vi ville att undervåningen skulle vara så välkomnande som möjligt, precis som en traditionell pub. Övervåningen är lugnare, utan att vara sömnig. Vi använde samma material, exempelvis marmor och de vackra keramiska plattorna, för att ge hela lokalen en gemensam berättelse. Att skapa en restaurang är som att regissera en film, man vill berätta något. Keramiken, som är formgiven av Autoban och tillverkad specifikt för restaurangen är en tydlig referens till Kinas berömda tillverkning av blåvitt porslin, men plattorna har också en annan uppgift. – Vi ville skapa en blåvit, keramisk box inuti restaurangen, vars exteriör också är boxliknande. När man tittar in från gatan ser man tydligt väggarna och taket som bildar en låda som ser ut att vara placerad i byggnaden. Trä och keramik bildar också väldigt fina kontraster tillsammans, säger Seyhan Özdemir. Byggnaden fanns redan, och inhyste passande nog just en pub när Autoban inledde sitt förvandlingsarbete. – Vi gjorde om fasaden för att den bättre skulle passa in i omgivningen. För att ge gästerna lite mer avskildhet blandade vi tonade och genomskinliga glaspartier. Detta ger en spännande fasad som passar väldigt bra in i Sohos blandkulturella dynamik, säger Seyhan Özdemir. FÄRGSKALAN I keramiken och tillverkningen av plattorna är, trots dess kinesiska särprägel, något som ligger det turkiska arkitektkontoret nära. – Tekniken för att blanda koboltoxid med vatten för att få fram den intensivt blå kulören är samma som används i traditionella turkiska İznik-plattor. Precis som i den kinesiska kulturen är blå keramiska plattor ett viktigt inslag i turkisk konst, fortsätter hon. Att kombinera de engelska och kinesiska referenserna på ett bra sätt var inte helt enkelt. Och med lokalhyrorna i Londons innerstad räknades varje centimeter av restaurangen. – Det svåraste var att få till en bra balans mellan det engelska och det kinesiska. Dessutom är både vi och beställaren riktiga detaljnördar. Duck and Rice kommer vi att minnas som projektet där vi designade varje centimeter, konstaterar Seyhan Özdemir. I efterhand kan hon dock konstatera att det varit värt det. – Det är andra gången vi jobbar med Alan. Han är en sann visionär och det är verkligen inspirerande att få arbeta med honom. Och att få göra en restaurang i den kulinariska huvudstaden London är alltid en upplevelse. ■ KER AMIKFAK TA NAMN:Designat och tillverkat av Autoban STORLEK: 60 x 120 cm Q Undervåningen är livlig, övervåningen lugnare, men den kinesiska keramiken ger hela lokalen en gemensam berättelse. LERA #1 2016 19
Lera E R S O N P O R T R Ä T T
Lera K A K E L S P A N I N G
Lera L I T T L E S H O E S
Lera F O R M & T E K N I K
Lera S T O R A K A K E L P R I S E T
Lera K A K E L D E T A L J E N
Lera L A R I G G I O L A
Lera E R A M I K D E S T I N A T I O N E N
Lera K R Ö N I K A