Lera 1
Lera S K Ä R V O R
Lera S I M H A L L E N D E G E U S S E L T
Lera D U C K & R I C E
Lera E R S O N P O R T R Ä T T
PORTRÄTT: FORMGIVARE ”JAG HATAR MINIMALISM” Inga
Sempé är en av världens mest uppmärksammade och hyllade formgivare. Nyligen släppte hon sin första kakelkollektion. För Lera berättar hon om Frankrikes brist på designtradition och hur det var att arbeta med keramik för första gången. Text HEDVIG ANDERSSON Bild SOFIA SANCHEZ, MAURO MONGIELLO, ALESSANDRO PADERNI I nga Sempé har varit verksam som formgivare sedan 1993 när hon tog examen från Ecole nationale supérieure de création Industrielle i Paris. Hon har en enorm samling produkter bakom sig och arbetar regelbundet med möbelföretag som Ligne Roset, Alessi, Wästberg och Cappellini. Att designer fanns som ett yrke insåg hon först vid 18 års ålder. – Jag visste alltid på något sätt att jag ville bli designer, men jag visste inte ens att det fanns ett sådant yrke. När jag var 18 såg jag ett tv-program om den designskola som jag sedan skulle ta examen från. Då insåg jag att designer var ett yrke som man kunde utbilda sig till, berättar hon. Efter examen var hon anställd ett kort tag, men kände att hon ville vara sin egen chef och ha fullt inflytande över vad hon skapade. – Jag ville inte designa åt någon annan. Jag var tvungen att vara chef över mina egna produkter. Genom Valorisation de l’innovation dans l’ameublement (VIA), en organisation som väljer ut lovande formgivare och finansierar en annars mycket dyr prototyp fick hon möjlighet att visa en av sina produkter i Milano. Det skulle bli startskottet för hennes långvariga samarbete med det italienska möbelföretaget Cappellini. INGA SEMPÉ ÅLDER: 47. BOR: Paris. FAMILJ: Två barn, 17 och 7. YRKE: Designer. SENAST LÄSTA BOK: Le Grand Escalier av Paul Couteau. SENAST SEDDA FILM: Une étrange affaire av Pierre GranierDeferre. INTRESSEN: Tennis, sedan ett år tillbaka. FAVORITRESMÅL: Italien. INSPIRERAS AV: Vardagliga föremål. – Giulio Cappellini hittade min prototyp i Milano och valde att producera den, berättar hon. Många av Inga Sempés uppdragsgivare finns nu i Sverige och Italien. – Den finns knappt några franska tillverkare, och ett ganska svalt intresse för design här. Resultatet är att de flesta franska formgivare är verksamma utomlands. Jag bor här därför att jag älskar Frankrike. Och för att jag vill omge mig med folk som klagar lika mycket som jag, säger hon med ett skratt. Nyligen gav hon sig för första gången in i keramikens värld. Hennes kakelkollektion Tratti produceras av Mutina och fick mycket uppmärksamhet när den släpptes 2014. – Inom keramik i Frankrike har det inte hänt så mycket sedan 70-talet och estetiken känns väldigt gammaldags. Därför var jag inte särskilt nyfiken på materialet innan jag fick frågan av Mutina. När jag undervisade i Schweiz var det några studenter som höll på med keramik. Det var svårt att diskutera objekten utifrån funktion. Det var skulpturer snarare än produkter. Jag hade ingen positiv syn på materialet, konstaterar hon. Från att ha sett keramiken som daterad och utan förutsättningar för produktformgivning säger hon sig nu ha en passion för materialet. LERA #1 2016 21
Lera K A K E L S P A N I N G
Lera L I T T L E S H O E S
Lera F O R M & T E K N I K
Lera S T O R A K A K E L P R I S E T
Lera K A K E L D E T A L J E N
Lera L A R I G G I O L A
Lera E R A M I K D E S T I N A T I O N E N
Lera K R Ö N I K A