Loading...
Lera 1
Lera S K Ä R V O R
Lera S I M H A L L E N D E G E U S S E L T
Lera D U C K & R I C E
Lera E R S O N P O R T R Ä T T
Lera K A K E L S P A N I N G
Lera L I T T L E S H O E S
Lera F O R M & T E K N I K
Lera S T O R A K A K E L P R I S E T
Lera K A K E L D E T A L J E N
Lera L A R I G G I O L A
1 2 i Sverige, där vi gärna väljer det vita och e
nkla, var inte självklart. Luisa Martorelli blev varnad för att den sprudlande och karaktärsstarka italienska keramiken som kräver sin plats där den placeras kanske inte skulle vara välkommen bland det avskalat nordiska. – Det var inte självklart att svenskar skulle gilla detta. Många varnade och sa att svenskar är försiktiga med inredning, att det kan bli svårt med mönster och färger. Men det visade sig vara fel. Många kände kanske att färgerna behövdes. Den svenska formtraditionen, om man tittar lite längre tillbaka, innehåller mycket färger och mönster. Det har inte alltid varit ett ljust ideal. Egentligen är detta bara något som kommer tillbaka, säger Luisa Martorelli. ■ LA RIGGIOLA Keramikbutiken La Riggiola ligger på Rörstrandsgatan i Stockholm. Luisa Martorelli slog upp portarna till butiken 2005 och har sedan dess importerat keramiska plattor och föremål från italienska Vietri sul Mare – en liten kuststad vars keramiktradition sträcker sig tillbaka till 1600-talet. ” Keramiken är handmålad eller tryckt för hand. Många formgivare och arkitekter kommer till oss med ett specifi kt mönster och vi samarbetar regelbundet med fl era svenska arkitektkontor.” LUISA MARTORELLI, ÄGARE AV LA RIGGIOLA LERA #1 2016 KQ Luisa Martorelli driver La Riggiola sedan tio år tillbaka. Förutom att sälja keramik i all världens mönster har hon låtit trycka de vackra mönstren på textil. 47
Lera E R A M I K D E S T I N A T I O N E N
Lera K R Ö N I K A