NG Gbg 1
Spel Bäst just nu CADENCE OF HYRULE Switch Bara t
anken på att lilla Brace Yourself Games gick från att göra ett rytmspel på indie-nivå till att få utveckla ett spel baserat på Nintendos klassiska Zelda-universum är fantastiskt. Och spelet i sig är inte mycket sämre. BLOODSTAINED: RITUAL OF THE NIGHT PC, PS4, Switch, X1 När Koji Igarashi slutade göra Castlevania-spel för Konami lanserade han istället en kickstarter för att göra… ett ”Castlevania”-spel. Bloodstained är just det, men lyckas tyvärr inte helt återskapa den forna vampyrmagin. KREATIVA DRÖMMAR Nöjesguiden har tittat närmare på Early Access-versionen av Media Molecules extremt ambitiösa ”spel” Dreams. TEXT: MICHAEL GILL ENGELSKA MEDIA MOLECULE har alltid stuckit ut. Med debutspelet Ragdoll Kung-Fu kanske främst visuellt, men när de lanserade Little Big Planet tillsammans med Sony var det uppenbart att det här var en studio som kom till bordet från en helt egen vinkel. Little Big Planet var på ytan ett charmigt plattformsspel – men på djupet ett kompetent verktyg för att låta spelarna själva skapa. Skapa vad? Nästan vad som helst, visade det sig. DET HAR ALDRIG varit lättare att skapa interaktiva verk än vad det är idag. Plattformar som Unity och Unreal erbjuder förhållandevis enkla lösningar för kreativa personer att bygga sina drömmars spel. Ofta tillhandahålls byggstenarna (allt från karaktärsmodeller och bandelar till ljudbibliotek och logiska maskiner) av användarna själva ”Du behöver på riktigt inte längre vara animatör eller programmerare för att utveckla och lansera ditt eget spel.” 64 NÖJESGUIDEN | NR 7, 2019 via integrerade marknadsplatser. Du behöver på riktigt inte längre vara animatör eller programmerare för att utveckla och lansera ditt eget spel (men det skadar inte om du är det). I ljuset av detta är Dreams fullständigt logiskt. ATT KALLA DREAMS för ett spel vore att sälja det kort. Visst, du kan spela saker i Dreams – men först och främst är det ett verktyg för att skapa. Antingen skapar du egna drömmar (Dream shaping), eller så testar du andras (Dream surfing). Hittar du något någon annan gjort som du vill remixa går det också bra (Dreams ser till att ge kudos till alla involverade). Media Molecules Alex Evans, technical director, har beskrivit Dreams som ett nytt sätt att skissa – fast för fler än bara de som kan rita eller måla. Rita och måla går naturligtvis också utmärkt att göra här, men du kan även komponera musik, animera, göra film och skulptera. Och säkert ännu fler saker som vi bara inte upptäckt än. OAVSETT VEM DU är och vilka dina erfarenheter är kommer möjligheterna med Dreams att kännas kvävande till en början. Här finns så enormt mycket att upptäcka, så mycket att lära sig. Bara att lära sig navigera med Move-kontrollerna är till en början en förvånansvärt hög tröskel. Men sedan går det snabbt att ta sig vidare. Att bygga små varelser, placera dem i din hemmagjorda värld och se dem röra på sig är otroligt tillfredsställande. Och vill du inte själv lägga tid på att skapa objekt kan du bara söka efter sådant andra redan byggt och använda det istället. NÄR MEDIA MOLECULE skapade Little Big Planet hade de nog inte kunnat ana hur engagerat och kreativt gensvar de skulle få. Med Dreams försöker de utvidga verktygslådan ännu mer, och på så sätt lägga grunden för skapelser de aldrig kunnat förutse. Dreams befinner sig just nu i Early Access, men bland allt det som skapas finns redan smarta små mästerverk. AV ALLA DE magiska saker som Dreams redan gör (trots att det inte är färdigutvecklat) finns det en sak som sticker ut. Och det är tanken om att alla ska få vara med och skapa. Dreams är ett verktyg som leker med dig samtidigt som det lär dig saker. Och när du väl klättrat över de första trösklarna är det som med allt skapande. Ju mer tid och engagemang du lägger in i det – desto mer får du tillbaka. Michael Gill michael.gill@ng.se OUTER WILDS PC, X1 Outer Wilds är Groundhog Day, fast i yttre rymden. Här får spelaren återuppleva universums 22 sista minuter så många gånger det krävs för att lista ut vad som egentligen händer. Det är poetiskt, smart och alldeles otroligt bra. SUPER MARIO MAKER 2 Switch Tyckte du Dreams lät mäktigt men också kanske ÖVERmäktigt? I så fall kanske Super Mario Maker 2 är verktyget du ska titta närmare på. Vem vill inte bygga den perfekta Mario-banan, liksom? 198X PC, PS4 Svenska supernostalgikerna Hi-Bit utgörs till stor del av gamla speljournalister (och vänner till undertecknad, så jäv pågår), och på många sätt är det helt uppenbart i episodbaserade actionemoäventyret 198X. Greppet, att sampla hela vår barndoms arkadhall (och lägga till the feels), är lika ambitiöst som det är vansinnigt.