NG Sthlm 1
N othing Can Compare är en EP med fyra låtar, ett
intro och två mellanspel, och är det första släppet sedan 2012 och albumet Veritas. Att kalla Agnes folklig är knappast en överdrift, den 31-åriga artisten har setts i bland annat Så mycket bättre, Melodifestivalen och nyligen Skavlan. Tillsammans med Björn Skifs framförde hon låten When You Tell the World You’re Mine på Kronprinsessan Victorias bröllop. Men 2015 hamnade den då 26-åriga Agnes vid ett vägskäl och bestämde sig för att sluta med musiken och kliva ur rampljuset. När vi träffas på ett kafé, fem minuters promenad från studion som hon delar med bland andra pojkvännen Vincent Pontare samt Salem Al Fakir, Sebastian Ingrosso och Axwell, ber jag henne berätta var hon har varit de senaste åren. – Det fanns flera anledningar till avbrottet men framförallt att jag satte igång när jag var bara 16 år. Jag hade fått göra fantastiska saker men jag behövde distans till slut. Vill jag hålla på med musik? Om ja, hur isåfall? Det hade varit så många år under prestation och det tar så mycket energi. Om jag för ett tag bara klipper bort musiken och prestationerna ur mitt liv, vad gör jag då? NÄR VI SES är det dagen efter Grammis, något Agnes skyller sina något grusiga ögon på. Det är också dagen hon släpper singeln Goodlife och senare ikväll ska hennes framträdande i Skavlan sändas. Agnes berättar att de första åren från musiken gick ut på att resa och att bara vara fri från mål och prestation. – Det är så lätt att ha en bild av vem man är. Jag hade så tydliga regler om hur jag var som person. Så här är jag och såhär är jag inte, vem är det som säger det egentligen? Det känns allmänmänskligt att ha sådana funderingar när man är 26. Att vilja söka sin essens bortom prestationer och passioner. – Mina vänner hade haft möjligheten att resa och vara fri efter studenten men jag hade inte haft det på samma sätt. Efter de första åren av resande insåg jag att jag ville hålla på med musik och då handlade friheten mer om att få tid till att skriva. Jag har tidigare haft väldigt tydliga deadlines. Jag behövde tid till att utvecklas och göra egna produktioner. Kunde du känna dig fri? – Både ja och nej. Det var ändå så mycket tankar, speciellt perioden när jag inte visste om jag ville hålla på med musik. Det var inte frihet när jag inte visste, för då sökte jag bara svar. När jag väl hade hittat svaren och var trygg med det kände jag verkligen frihet. 18 NÖJESGUIDEN | NR 02, 2020 Trots att EP:n släpptes i höstas är det först efter jul som du börjat synas i media igen. Nu när du kommer tillbaka in i musikbranschen och offentligheten, kan du känna att frihetsbehovet börjar nagga? – Den här gången smög jag in genom bakdörren. Det har gjort enormt mycket för mig att få sätta igång i lugn och ro. Så nu när jag väl är här så känns det bra. Jag har insett att det är så viktigt att jag har intentioner med det jag gör, alltså det är så viktigt när man upplever stress eller prestationsångest. Vet jag varför jag gör det så klarar jag av så mycket mer. AGNES VAR 16 år när hon 2005 vann Idol, som gav henne debutsingeln Right Here Right Now. Några år senare släpptes Release Me som kom att sälja 900 000 exemplar i hela världen och nå 36 miljoner streams på Spotify. När hon fyllde 26 hade hon hunnit släppa fyra album och 14 singlar. Din musikkarriär började mitt i tonåren. Vad gör det med en så ung människa? – Som tonåring är man så mottaglig för allt, det är sjukt speciellt att slå igenom då. Från att gå och ha en tonårsdröm om någonting till att helt plötsligt vara mitt i den. Det var det jag behövde, få sitta och harva utan att någon vet. Ofta gör ju folk det i år innan det ger resultat. Men jag är också skitglad att jag började så tidigt, det gav mig skinn på näsan. Det fanns ambitioner att slå i USA i och med Release Me. Från vem kom ambitionerna? – Den låten hände lite av sig själv och spreds inte via skivbolagsmänniskor utan bara via folk som gillar musik. Jag har alltid haft ambitioner att inte begränsa mig till ett visst land med min musik. Musik skapar jag ju för människor, var de befinner sig spelar ingen roll. Jag vill slå brett och djupt. Du började producera själv under din paus. Hur kommer det sig och varför? – Jag började hålla på lite själv och sedan tog jag en intensivkurs på fyra dagar, jag är ingen person som sätter mig på Youtube och kollar tutorials. Det var magiskt för jag kunde sitta helt själv utan att folk kom med inputs. Jag har ingen ambition att göra det på varenda låt, jag jobbar ju med Salem och Vincent som är helt fantastiska. Men istället för att bara komma till dem med en idé så kan jag komma med en hel värld. Kan det vara en förlängning av ditt frihetsbehov? Kan det finnas en frihet i att behärska producerandet? – Ja, fan vad man vill säga till alla låtskrivare och sångare att lära sig producera. Jag är inget proffs, jag kan bara the basics men det är en sådan himla frihet att inte vara beroende av att någon annan ska göra allting. Är det viktigt för dig att känna att du har den makten över dina verk? – Absolut, ibland när man skapar är det jättefint att gå in i studion och börja från scratch. Men det är så skönt att kunna visa så tydligt hur man vill ha något, liksom att ryggraden redan är där. I Musikguiden i P3 så pratar du om att EP:n, på grund av den långa och utdragna skapelseprocessen, gått igenom olika faser. Hur lång tid har du jobbat på den egentligen? – Det är väl de senaste tre åren som jag har jobbat fram och tillbaka, åkt iväg och gjort annat och kommit tillbaka och skrivit. EP:n från i höstas är nog det senaste jag skrev men Goodlife som släpps idag är något som arbetats på länge. Vilka är de olika faserna som du syftar på? – Jag tänker nog att hela Nothing Can Compare är en fas och det som släpps nu är en annan. EP:n fick stå för det första jag gick igenom som var behovet av att gå ut, bli full och dansa. Varför jag alltid älskat dans är att det kan vara så mycket djupare än att bara bli full och gå ut. Det är så fint, blandningen av att dansa och att söka något. EP:n var mycket i natten och kvällen, en quick fix. Det som kommer nu är mer organiskt och från en annan plats. Låt oss fortsätta lite på frihetsspåret. Det är inte bara i texterna som ämnet är centralt, det känns som att du varit friare i hur EP:n ska byggas jämfört med dina tidigare verk? Du har flera halvminuters mellanspel med samplade citat, vad har de för mening? – Det var viktigt att det inte skulle finnas en ambition att det skulle måste gå att spelas på radio. Jag inspirerades mycket av voguekulturen, att vara fri från rädsla och fri i att få vara den man är. Jag tycker voguing är så spot on där. Ett av mellanpraten är från dokumentären Paris is Burning om just voguekulturen under 80-talet. Hela EP:n är riktad åt människor som går igenom just det. NOTHING CAN COMPARE inleds med ett 56-sekundersspår, Intro, med ljudet av klackar som går i en trappuppgång, en gnisslande dörr som öppnas och djup, stigande bas som sedan övergår i första låten I Trance. – Jag hamnade i Las Vegas med några vänner. Jag insåg att jag hamnat där för jag trodde att mina vänner ville dit, men de kände precis likadant som mig. Ingen av oss ville egentligen. När man är där så är tid och rum helt avstannat, staden är verkligen byggd på att man ska vara inomhus och spela. Spåret ska följa kvällen och resan. I Trance för tankarna till The Blazes Juvenile, kanske av låtens atmosfäriska karaktär och repetitiva slinga, men annars andas EP:n väldigt mycket Daft Punk. Vad ville du skapa för sound? – I Trance var en av de första låtarna jag gjorde produktionen till. Jag hittade en sampling som jag började klippa upp. Jag älskade hela stämningen, den är så konstig. För mig ställer den frågan ‘’Vad kommer hända nu?’’. Limelight blev klar efter en resa till Paris med Anna Näsström som är en grym voguingdansare. Vi gick på en voguingbal, alltså det var fantastiskt och jag blev så inspirerad. Jag hade börjat med ett track och jag hade börjat skriva men efter resan så föll det på plats. Men jag har också gjort så att jag tar andras instrumentaler, alltså befintliga låtar och spelar in sång på. Sedan tar jag bort instrumentalen och sedan gör ett nytt track till den. Det var så jag gjorde Nothing Can Compare. Vilken låt använde du om jag får fråga? – Haha, det var en Disclosure-låt. Musikvideon till Nothing Can Compare är ju minst sagt avskalad med en väldig 70-talsvibe. Du står på en mörk scen med endast en röd strålkastare på dig, vad hade du för tanke med videon? – Jag tycker 70-tal är nice och jag hittade en gammal video som jag inspirerades av, men det blev i slutändan något helt annat. Jag ville ha det väldigt cleant och hålla det enkelt med fulsnygga 70-talseffekter. Jag tänker väldigt mycket på Solange i ditt visuella uttryck, kanske inte just i den tidigare nämnda musikvideon men i din visuella profil. Omslaget till din EP och framträdandet på Avicii Tribute Concert för att nämna några. Är hon en inspiration? – Det har jag inte tänkt på faktiskt. Hon är nog ännu mer sparsmakad och clean. Jag tycker det är kul att inte känna sig låst vid ett uttryck. Vi båda inspireras nog från 60- och 70-tal, det kanske är det. Jag har väldigt svårt för när något känns för crisp och shiny. Jag älskar det lite blurriga uttrycket från 60- och 70-talet. EP:n är huvudsakligen producerad av Salem Al Fakir och Vincent Pontare, aka Vargas & Lagola. Men er musik skiljer sig rätt rejält. – Det är nog så vi möts, det är därför det är så roligt att jobba med dem. Båda två är grymma på instrument, Salem spelar ju alla instrument liksom. Vi tycker rätt lika i och om musik. ➝