NG Sthlm 1
annan form av trygghet. Det är en hel generation
som tänker att antingen är du riktigt bra på att skapa ditt eget jobb eller så är du inte det, berättar Liv. MIKROJOBBEN ELLER ”GIGSEN” är idag en del av vår vardag. Appar som förmedlar enklare jobb som att hämta någons källsortering eller sätta upp en hylla, har blivit allt vanligare. De cyklande matbuden syns överallt med sina stora färgglada ryggsäckar. Samtidigt har debatten kring gigarbetarnas ställning blivit allt skarpare. När artisten Linda Pira, mitt i den hysteriska konsumerande julstressen, lanserade sin nu omdiskuterade förmedlingsapp Workish lät kritiken inte vänta på sig. Medan Linda Pira hävdade att hennes app möjliggör jobb för den socioekonomiska del av Sverige där arbetsinsatser inte nått fram, kritiserades hon samtidigt för att utnyttja den gruppen med sina dåliga villkor. – Det säger mycket om vart vi är på väg, konstaterar Felicia och hänvisar till att många nu är mer benägna att betala någon för enklare sysslor som man kanske tidigare frågade en vän om. MÅNGA BRANSCHER PÅVERKAS av gigekonomins tanke på flexibilitet och korta kontrakt. Även om Liv, Matilde och Felicia inte har använt sig av sina egna erfarenheter i föreställningen, har arbetet med materialet påverkat dem. – Att arbeta med det här materialet får en att inse att samhället kan se ut på ett helt annat sätt, säger Liv och hänvisar till arbetsmarknadens förändring. 24 NÖJESGUIDEN | NR 02, 2020 BERÄTTELSERNA I FÖRESTÄLLNINGEN påminner om varandra men skiljer sig också åt. Den unga akademikern som arbetar som lärarvikarie tycker själv inte att hon tillhör prekariatet eftersom hon har ett skyddsnät i form av sina föräldrar. Om hon inte blir inringd kan hon gå på bikramyoga istället. Den invandrade mannen däremot, måste ta alla jobb han kan för att behålla sitt uppehållstillstånd. – De vi intervjuade hade väldigt många olika anställningar och kom från helt olika klasser, men på något sätt har de också så mycket gemensamt att de tillsammans blir en ny klass, berättar Liv. ENSAMHETEN FÖR DE som lever i prekariatet är påtaglig. Som egenanställd är man själv ansvarig för sin framtid och därmed också utlämnad till den om man inte lyckas försörja sig. – Nu märker vi konsekvenserna av att vara fri och flexibel och inte ha en grund, konstaterar Liv. – Prekariatet var väl från början också ett frihetsprojekt som kom från folket, säger Matilde. Det är två extremer. Hur kan man hitta en struktur som gör att man kan få både friheten och tryggheten? TROTS DET TUNGA ämnet är föreställningen – förutom ångestfylld – både absurd och rolig. – Alla karaktärerna vill berätta att det kommer gå bra och det speglar även kampen i samhället, att du som individ ska bevisa att du kan klara dig själv. Och det kan faktiskt vara jätteroligt, säger Liv. – Men också genom kontrasten mellan ”FASTA ANSTÄLLNINGAR FRAMSTÅR SOM EN RARITET.” stora dramatiska frågor, det vardagliga språket och musiken. När man sjunger att ”jag drömde om att ha en katt” kan det bli roligt, säger Matilde och skrattar. GUY STANDINGS BOK Prekariatet – Den farliga klassen är snart tio år gammal. Men begreppet är kanske mer aktuellt än någonsin. Gigekonomins framväxt har påverkat arbetsmarknaden i flera länder. Fasta anställningar framstår nu mer som en raritet än norm. Att ha ett och samma arbete genom livet har blivit allt mer ovanligt. Men frågan är vad ett växande prekariat kommer att innebära, när frihet och flexibilitet ersatts med osäkerhet, ensamhet och hopplös framtid. – Folk har en förmåga att analysera sin egen situation och de gör allt för att förändra den, säger Liv. Men det är ingen av dem som tänker att vi borde gå ihop och göra något tillsammans för att förändra de här villkoren i samhället. Det är som att man inte tänker att samhället kan göra något. Som att samhället inte existerar. – Men att få prata om de här erfarenheterna och ta upp dessa berättelser på scen ger mig också hopp, säger Felicia. Och att få träffa dessa människor även om de är helt ensamma. När man har påbörjat ett samtal har man ju gjort någonting. Prekariatet spelas på Malmö stadsteater till och med den 28 mars.