Sten Omslag
Sten Innehåll nr 3/2020
Sten Ordföranden har ordet: Vi ska vara bäst i kla
ssen
Sten Kort & gott: Snubelstenar, stenkonst, Maja Ba
kken mm
Sten K-Sten: Pengaflod
Sten Intervju: Mikael Karlsson
Sten Tema: Gatsten
Sten Projekt: Järnvägshyllan
Sten Projekt: Obelisken
PROJEKT OBELISKEN 1 STENEN föreställ er att arbet
a med ett komplicerat projekt under två intensiva veckor. Utfallet är högst osäkert på grund av omständigheter som man inte kan råda över. Som till exempel naturens nycker. Ett berg berättar inte allt för den som försöker ta en bit av det. Även den mest perfekta yta kan dölja sprickor och spänningar, som frigörs när berget utsätts för påverkan. Föreställ er då den frustration som det innebär att börja om på nytt efter ett sådant försök, och att lägga två ytterligare veckor med samma förutsättningar att lyckas eller misslyckas. Platschef Lennart Martinson och hans mannar vid Hallinden Granits brott i Tossene vet hur det känns. Det var först när man borrat och kilat ut det fjärde stora blocket som de kunde konstatera att man verkligen fått ut den sten som skulle hålla för att utgöra fundamentet för den nya 280 ton tunga Obelisken vid Slottsbacken i Stockholm. Måtten, volymen och tyngden gör den till av de största block som Lennart Martinson plockat ut från berget under sitt yrkesliv. – Jag har arbetat här sedan 1978. Det är bara ett fåtal gånger som vi fått en beställning av den här storleken. Vi har visserligen tagit ut enorma block till det danska konstprojektet Dodekalliten, men Obelisken ska klara specifika mått från spiran och nedåt till fundamentet, säger han. Med totalt åtta arbetsveckor enbart för fundamentet är det kanske heller inte ”Kombinationen av leveranskapacitet och rätt nyans var avgörande för projektet.” så märkligt att arbetet drog ut på tiden. Å andra sidan är storleken som vanligt inte allt. De rätta nyanserna av Tossene Grå Bohus har varit lika viktiga för att Obelisken ska få ett enhetligt utseende. Det är en granit med förhållandevis liten variation, vilket bland annat gör den vanlig i både markbeläggningar och fasader. Det var också den stensort som låg närmast originalet, Stockholmgraniten som inte bryts längre. – Kombinationen av leveranskapacitet och rätt nyans var avgörande för projektet, säger Lennart Martinson. Han har också haft stora nytta av sina 42 år i brottet. Han vet var man ska söka för att hitta rätt sten i berget. – Det har varit den största utmaningen, att hitta ställena i berget som förenar storlek med nyans. Tossene har en varmgrå nyans med en viss variation som ändå ska vara naturlig när alla delarna monterats samman till en enhet. Den nya Obelisken kommer att stå på sin plats i århundraden framåt, betydligt mer stabilt än den förra. – Det är klart att man är stolt över att ha fått chansen att arbeta med ett prestigeprojekt och något som kommer att leva kvar för generationer framåt, säger Lennart. – Samtliga inblandade är också proffs: från planering, brytning, utförande, leverans till montering. Det märks tydligt på resultatet. n VÄND! STENHUGGAREN TED ZAAR 25
Sten Projekt: Vassara torg
Sten Familjeföretagen: Bröderna Ahlgrens Marmorinr
edningar
Sten Stenpriset 2020: Finalisterna
Sten Studentpriset 2020: Ängskastellet vinnare
Sten Krönikan: Tim Ericsson
Sten Nyhet: Finlandiahuset får ny marmor
Sten Fråga Kurt & Kai: Vilka krav kan ställas på g
atsten?
Sten Nyhet: Stenindustrin fossilfri redan 2029
Sten Marknaden