Barnböcker 2018/2019 1
DET FINNS BÖCKER som aldrig går ur tiden. Böcker
som generation efter generation av läsare återkommer till. Vad beror det på? Är det för att de är välskrivna? Eller tar upp ett ämne som tidens tand inte rår på och därför behåller sin aktualitet? Eller för att de helt enkelt förmedlar och gestaltar speciella berättelser? Antagligen är det en kombination av dessa faktorer som adlar verk till det vi kallar klassiker. En sådan klassiker är Anne på Grönkulla av den kanadensiska författaren Lucy Maud Montgomery. Den första boken i romansviten publicerades 1908 och kom på svenska redan året därpå– svenska var faktiskt det första språket som den översattes till. Boksviten om barnhemsflickan Anne och hennes väg till ung, självständig kvinna, omnämns som en av de mest välkända och översatta ungdomsböckerna i Sverige. Jag läste böckerna som barn, vilket var länge sedan. I somras återvände jag till dem via omvägen Netflix som producerat en ny filmtolkning. Den är både känsligt och intelligent uppdaterad till vår tid utan att lämna det förra sekelskifte då berättelsen utspelar sig. Om man längtar efter något snällt och en lite helare värld som hyllar empati och sammanhangets betydelse och om man känner sig trött på ond bråd död, kallblodiga mord, dystopiska framtidsfiktioner, samtidens livpussliga relationsdramer och klimatångest – då kan jag rekommendera Anne på Grönkulla. Både den senaste filmversionen, en serie, och de åtta böckerna i romansviten. Där finns mycket av det vi än idag framhåller för flickor Hej! Det är vi som valt årets böcker! världen över: vikten av utbildning, ett yrke och friheten att välja sin kärlek. Den rödhåriga yrhättan Anne med känsliga ögon för grönt landar hos det kärva och lite till åren komna syskonparet Marilla och Matthew Cuthbert som är småbrukare på Prince Edwards ö på den kanadensiska östkusten. Tillsammans bildar de så småningom vad vi väl idag skulle kalla en stjärnfamilj. Den hålls samman av det vatten som är tjockare än blod: det ömsesidigt berikande samspelet mellan två vuxna och ett barn. Det är en inte så självklar gemenskap som prövas för att få växa och över tid gro till grundmurad kärlek. Ett ytterligare kriterium för en klassiker som Anne på Grönkulla, är också förmågan att överskrida generationsgränser. Förmågan att tala till människor, ung som vuxen, utanför det egna nuet och tiden och gestalta frågor som alltid är aktuella och intressanta. I den här katalogen presenteras inga klassiker utan ett urval av nya böcker. Kanske är någon eller några av dem framtida klassiker. Det vet vi inte. Det är tiden och läsarna som avgör vilka böcker som i framtiden sällar sig till den exklusiva skara vi kallar klassiker. Henriette Zorn Projektledare/Redaktör Kulturrådet DELTAGANDE FÖRLAG: Ades media, Alfabeta, Apart, Argasso, Atrium, Barents, B. Wahlströms, Berghs, Bonnier Carlsen, Bokslukaren Urax, Brombergs, Chinlit, Cobolt, Egmont, ERG-förlag , Eritrean enlightment, En bok för alla, Epix, Fenix, Galago, Gilla böcker, Gävles unga, Hegas, Hippo, Hjulet, Idus, Kartago, Lavender Lit, Lilla Piratförlaget, Lind & Co, LL-förlaget, Mantra lingua, Modernista, Natur & Kultur, NDIO, Nosebleed Studio, Nypon, Olniansky tekst, Olika förlag, Opal, Pionier Press, Rabén & Sjögren, Sanatorium, Semafor, Semic, Speja, Varda, Vilja, Vombat, Wibom books, Vox by Opal I årets barn- och ungdomsbokskatalog har Internationella biblioteket/Stockholms stadsbibliotek gjort urvalet av böcker på andra språk än svenska. Elisabet Risberg, bibliotekarie på Internationella biblioteket, har bidragit med det tematiska uppslaget på sidorna 24 –25 med arabisk barnoch ungdomslitteratur. Där kan man också läsa mer om Internationella biblioteket. Samordnat arbetet med det mångspråkiga urvalet har Matilda Wallin gjort med hjälp av Max Elnerud.