Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera FRAMTIDENS FREDRIKSDAL
Lera AESOP I MILANO
Lera PORTRÄTTET
PORTRÄTT: ERIK NISSEN JOHANSEN U Huus Hotel ligge
r i Gstaad präglas av naturmaterial som sten, trä och keramik. Q Inredningen på Stora Hotellet i Fjällbacka har 20 år på nacken men håller fortfarande. E Stora Hotellet i Umeå är inrett i träimiterad keramik. ERIK NISSEN JOHANSEN VÄLJER TRE PROJEKT Stora Hotellet i Fjällbacka. – Jag vill skriva en artikel om hållbar design baserat på detta projekt. Det är 20 år gammalt och designen håller fortfarande. Stora Hotellet i Umeå. Hotellet präglas av interiörer i träimiterad keramik. Huus Hotel. Ett personligt hotell i Gstaad som med natursten, trä och klinker vill inspirera till att gå ut och uppleva omgivningen. – Vi kallade honom Farbror Hjördis och historien om honom blev designprocessens manus. Utifrån den här påhittade personen utvecklades allt från mat till inredning. Vi gillade inte namnet Under Tiden och lyckades med historien om Farbror Hjördis övertyga tjejerna om att döpa restaurangen till just det. Den blev en succé. Jag menar att man konsumerar en restaurang som man konsumerar en film. Det handlar om eskapism, att få kliva in i en annan värld. Så när jag startade Stylt bestämde jag mig för att bli bäst på att skapa eskapism. Erik Nissen Johansen har varit i Göteborg sedan 80-talet och att hans ursprung är norskt hörs numera bara på enstaka ord. Historieberättandet är drivkraften i varje projekt, och manuset ligger till grund för processen. Kontoret är nu specialiserade på hotell och restaurang och har uppdrag över hela världen. – Vi vill jobba med ställen som är i behov av upplevelsemanuset. Det är ju Paris som är anledningen till att man åker till Paris, inte Hilton. Kan hotellet erbjuda mer av Paris, så kan man ta mer betalt, konstaterar Erik Nissen Johansen. ” Imitationerna är så oerhört bra nu. Det har varit en fantastisk teknisk utveckling inom keramik, och tillverkarna är mycket mer lyhörda vad gäller trender och efterfrågan nu.” ERIK NISSEN JOHANSEN 24 Fenomenet storytelling är egentligen inget nytt, fortsätter han, men det har blivit viktigt för hotelloch restaurangbranschen i och med att konkurrensen ökat. – Storytelling har blivit ett modeord, men metoden är gammal. Hotellen behöver något intressant att berätta utöver det som alla hotell har och då blir ett emotionellt argument väldigt viktigt för att fånga intresset. SAMTIDIGT SOM nostalgin är central i många av kontorets projekt och designen utvecklas för att väcka känslor menar Erik Nissen Johansen att kontoret står för en nyskapande design. – Jag menar att vi är nyskapande, men jag vet att det finns de som tycker tvärtemot. Inom arkitektur och design anses det lite fult att titta bakåt. Man ska blicka framåt. Men mycket handlar om att hitta historien. Det finns en 200-årig tradition av bistrokultur i Paris. Dess hjärta och själ kan du bygga in i designen. Tillsammans med nostalgin spelar det keramiska materialet en stor roll i många av kontorets projekt. Stora Hotellet i Umeå är ett exempel. Som stadens äldsta hotell och gamla sjömanshus var trä viktigt för inredningen men svårt att underhålla. Lösningen för att få till de storslagna miljöerna blev en keramisk imitation. – Imitationerna är så oerhört bra nu. Det har varit en fantastisk teknisk utveckling inom keramik, och tillverkarna är mycket mer lyhörda vad gäller trender och efterfrågan nu. Förut var skiftningarna LERA #4 2016
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera THE RINGLING
Lera KERAMIK I ARKITEKTUREN
Lera KULINARISK KAKELFROSSA
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA