Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera FRAMTIDENS FREDRIKSDAL
Lera AESOP I MILANO
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera THE RINGLING
PROJEKT: ÄSTAD VINGÅRD Q Arkitekterna på Machado
Silvetti fick en budget och ungefärlig storlek – och sedan fria händer. D PROJ EKTFAKTA PROJEKT: Center for Asian Art, The Ringling PLATS: Sarasota, Florida ÅRTAL: 2016 ARKITEKTER: Machado Silvetti OMFATTNING: 700 m2 34 et Boston-baserande arkitektkontoret Machado Silvetti har gjort sig ett namn på spektakulära fasader. Så när de vann tävlingen om en tillbyggnad, tillika ny entré, till det anrika museioch universitetsområdet The Ringling var förväntningarna höga. Beställaren hade varit tydlig med att det var en spektakulär byggnad som efterfrågades, något som skulle bli ett arkitektoniskt landmärke men samtidigt passa in i den befintliga bebyggelsen. Invigd i början av året ligger nu Center for Asian Art som ett glänsande, grönt smycke i gräset i The Ringlings frodiga park. – Uppdragsgivaren hade en uppfattning om plats och ungefärlig storlek, och en budget förstås, annars hade vi ganska fria händer. Men de var tydliga med att de ville ha något uppseendeväckande, något som skulle prägla hela området, en ikonisk byggnad. Och det ville vi ge dem, säger Jeffry Burchard, arkitekt på Machado Silvetti, som varit ansvarig för projektet. The Ringling, som också kan stoltsera med titeln State Art Museum of Florida, har samlingar som sträcker sig från tidig bronsålder till europeisk barock och renässans och vidare till modern, amerikansk konst. Museet grundades av John Ringling som tillsammans med fyra bröder gjorde sig en förmögenhet som cirkusdirektör på 1920-talet. Hans känsla för entreprenörskap gjorde honom sedan till en av USAs rikaste män. Han och hans fru Mable valde att bosätta sig i den lilla byn Sarasota i Florida på vinterhalvåret, och det var här som hon 1924 förverkligade sin dröm att bygga ett hus inspirerat av Venedigs palazzi, ett LERA #4 2016
Lera KERAMIK I ARKITEKTUREN
Lera KULINARISK KAKELFROSSA
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA