Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera FRAMTIDENS FREDRIKSDAL
Lera AESOP I MILANO
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera THE RINGLING
3 2 1 UDen kinesiska jadestenen var en inspiratio
n för fasaden. QTillbyggnaden utgör också museibyggnadens nya entré. TFönstrens storlek och placering präglar även interiören. ”ATT FÅ TILL DE LÄTT BÖJDA PLATTORNA, I RÄTT STORLEK OCH RÄTT FORM, VAR NOG PROJEKTETS STÖRSTA UTMANING. MEN DET ÄR OCKSÅ DEN DEL JAG ÄR MEST NÖJD MED.” JEFFRY BURCHARD, ARKITEKT uppdrag som föll på den New York-baserade arkitekten Dwight James. Det rosafärgade Ca’ d’Zan (Johns hus) är nu museets huvudbyggnad. Under tiden samlade John Ringling på sig konst från hela Europa och 1935 öppnades byggnaden och samlingarna för allmänheten. Den nyligen färdigställda tillbyggnaden rymmer, som namnet antyder, en ständigt växande samling asiatisk konst från bland annat Kina, Japan, Vietnam, Thailand och Korea. – I museets kinesiska samlingar finns ett antal verk i jade, en ädelsten som finns i alla nyanser på den gröna skalan. Dess kulör var en källa till inspiration när vi arbetade fram fasaden, berättar Jeffry Burchard. Att de ville använda sig av en keramisk fasad beslutades tidigt. – Vi är kända för att skapa spektakulära fasader. Här hade vi en ganska begränsad budget och vi var tvungna att tänka efter noga vad vi ville lägga pengarna på. Så vi började fundera på hur vi skulle få maximal visuell effekt för pengarna. Och då föll valet på keramik, fortsätter han. TILLSAMMANS MED tillverkarna av de keramiska plattorna, Boston Valley Terra Cotta, började de utveckla fasadmaterialet. Fler än 3 000 plattor, unikt framtagna för projektet, klär nu byggnaden. – Att få till de lätt böjda plattorna, i rätt storlek och rätt form, var nog projektets största utmaning. Men det är också den del jag är mest nöjd med. Man kan se hur plattorna skiftar färg i ljuset, hur fasaden uppfattas på olika sätt beroende på vilken tid på dygnet det är och beroende på hur ljuset faller på den. Fasadens intryck förändras allt eftersom dagen går, det är en väldigt levande fasad, säger Jeffry Burchard. Tillbyggnaden består av allmänna ytor i tre lager: entrén, galleriet och därefter översta våningen som används till olika typer av evenemang. Förutom att skapa den spektakulära och iögonfallande LERA #4 2016 37
Lera KERAMIK I ARKITEKTUREN
Lera KULINARISK KAKELFROSSA
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA