Omtanke 1
GÄSTKRÖNIKA Känslospråket borde vara lika självkl
art som modersmålet Jag har haft förmånen att arbeta med barn och ungdomar i hela mitt liv, och de barn som har intresserat mig mest är de som hamnat i svårigheter av olika slag. De som stör och blir utkörda från lektionerna eller som stannar hemma från skolan och riskerar att bli socialt isolerade. Som en förklaring till deras destruktiva beteende hörde jag ofta: ”Det daltas för mycket med dem” De som inte beter sig som vi förväntar oss blir ofta utsatta för fördömande, anklagelser och bestraffningar. Kan de i stället ha blivit daltade med alldeles för lite?” Jag försökte hitta ett sätt att nå dem och få möjlighet att ge dem de kunskaper som de saknade. Jag ville ge dem hopp, förståelse och upplevelse av att man kan ändra sitt beteende utan att förlora i respekt. Många av de ungdomar som jag mötte hade oerhört svårt för att sätta ord på sina tankar och känslor. Frustrationen över det gjorde att de tog ut frustrationen på andra. – Det blir alldeles svart – jag vet inte vad jag gör - var vanliga förklaringar de gav till sitt destruktiva beteende. Hur är det då med vår känslokunskap? Svaret är nog så enkelt att trots att kunskapen finns så ges det inte något utrymme för den sortens utbildning. Utbildning i intellektuella kunskapsämnen prioriteras inom skolan. Undervisningen börjar redan när barnen är små och fortsätter sedan genom grundskolan ända upp på högskolenivå. Enligt grundskolans läroplan skall eleverna även få social fostran där em42 | www.ssil.se patisk förmåga också ingår vilket innebär inlevelse och förståelse både för sig själv och andra. Borde då inte utbildning i känslokunskap också vara lika självklart som andra grundämnen i skolan så att man tidigt lär sig att hantera sina känslor? Stressen hos oss vuxna ökar och tiden som föräldrar umgås med sina barn är knapp vilket gör att skolans roll blir ännu viktigare. Känslokunskap handlar om: -Hur våra känslor vägleder oss i livet. -Hur tankarna påverkar våra känslor. -Hur vårt beteende är resultatet av tankar och känslor i samspel. Hur många vuxna vet att under stress lever de i en väldigt utsatt situation? I upp till två timmar efter ett känslopåslag av rädsla, ilska, frustration t.ex. är risken stor att drabbas av både hjärtinfarkt och stroke. Förmågan att hantera känslorna kan utvecklas under hela livet. Som allt annat beror förmågan på hur man mår för stunden. Om man är lugn, tillfreds och avslappnad är det mycket lättare att hantera sina känslor. Om man däremot är stressad, sjuk, hungrig eller trött, är det mycket svårare. Känslokunskap gör att vi förstår oss själva bättre och kan kommunicera med vår omgivning på ett bättre sätt. Men du blir aldrig helt fullärd, du behöver öva varje dag. Känslorna är dina vägvisare. Du behöver veta vad känslorna betyder för att kunna välja rätt väg. ● »Du blir aldrig helt fullärd, du behöver öva varje dag.« Gunilla Dobrin Grundare av rePULSE AB och utvecklare av rePULSE metoden. Hon har sedan år 2000 utbildat dem som i sitt yrke arbetar med människor. Behovet av att lära sig hantera sina känslor är stort. Det gäller inte bara barn och ungdomar utan i lika hög grad för vuxna. Att öka förståelsen för sitt eget beteendemönster är en bra start. Att tillsammans hitta nya strategier för att förändra det som skapar problem är spännande.