KIA STORY 1
ta den tid det tar. Vi beställer antipasto och ol
ika sorters pasta och låter allt ta sin tid. Senare tillbaka i Rimini tar vi en promenad ner till den kilometerlånga sandstranden, som trots att det är en oktoberkväll är ganska välbesökt. Inte av badande direkt, men av barnfamiljer, hundägare och ett och annat förälskat par som vill se solnedgången. Vi tar en aperitif på en av barerna längs den stora hotellgatan och försöker frammana bilden av hur det kunde sett ut på 60-talet när gatuserveringarna var fyllda av glada, men kanske en aning solsvedda svenskar. I kväll är det främst italienska och ryska som talas runt borden. Dagen därpå är vi inbokade på en och det verkar som alla Ravennabor är ute. Det är söndagskväll far med hem från en av sina resor, berättar ägaren stolt. Vi får en guidad tur i staden och inleder – Det tog min upptäcktsresande farfars matlagningskurs i den lilla byn Forlimpopoli där vi ska få lära oss göra pasta. Kursen hålls i Casa Artusi som är ett regionalt centrum för slow food och anordnar utbildningar för såväl proffs som amatörer som vi. CENTRET ÄR UPPKALLAT efter Pellegrino Artusi (1820–1911) som reste runt i landet och dokumenterade italiensk kokkonst. Resultatet presenterades i den första italienska kokboken »La Scienza in Cucina e l’Arte di Mangiar Bene« som fortfarande används av såväl amatörer som proffsmatlagare. Boken är en vanlig present från brudgummens mor till den blivande svärdottern, berättar Susy Patritio Silva, chef för Casa Artusi. På med förkläden och hårnät, här ska bakas pasta. Vår lärare är en av Casa Artusis många volontärer och kallas »Marietta« efter Artusis kokerska, och pratar lika lite engelska som vi italienska. Men det är oväsentligt, förklarar hon via vår guide, eftersom pastatillverkning handlar om att se, känna och smaka – inte prata. Ett ägg och två deciliter vetemjöl blandas till en smidig deg som får vila tio minuter. Degen kavlas noga tills den är några millimeter tjock. Marietta visar oss sedan hur vi formar cappelletti, tortelli, garganelli, farfalle och andra pastafigurer. Och faktiskt, våra skapelser får godkänt av Marietta. Mäkta stolta och med varsitt tjusigt diplom, kör vi vidare mot nästa mål, Ravenna, vars bysantinska mosaiker sedan 1996 finns upptagna på Unescos världsarvslista. Vi checkar in på M Club, ett familjedrimed att besöka San Vitale, en bysantinsk kyrka vars äldsta delar uppfördes av kejsar Justianus omkring år 547. Vår guide, Verdiana Conti Baoini, berättar att mosaikerna i kupolen består av hundratusentals små färgade glasplattor där inte de guldfärgade utan de orange är de dyrbaraste eftersom de är färgade med kadmium som det på den tiden var väldigt svårt att få tag i. – Mosaikerna tog cirka 25 år att uppföra och man tror att det var skickliga hantverkare från österlandet som tillverkade dem. Alldeles i närheten av kyrkan ligger också Galla Placidias mausoleum, uppfört på 400-talet till minne av kejsarinnan Galla Placidia. Mosaikerna som täcker kupolen och delar av väggarna anses vara bland de mest välbevarade i världen. Vi avslutar vår vandring med att besöka Dantes grav, där kvarlevorna efter den kände författaren Dante Alighieri sägs förvaras. Lite trötta i fötterna och mätta på vet litet bed&breakfast i gamla delen av Ravenna. Här är varje rum personligt inrett med möbler, tavlor och antikviteter som gått i arv i familjen, bland annat finns ett krokodilskinn från 1800-talet uppspänt på en vägg i vestibulen. intryck slår vi oss ner på torget och tittar på människorna som passerar. Det är söndagskväll och det verkar som alla Ravennabor är ute. För att ta ett glas, en glass eller bara få träffa lite människor. Vi lutar oss tillbaka och njuter av folklivet och känner att vi alltid kommer att längta tillbaka till Italien. ITALIEN Folkmängd: 60 770 000. Yta: 301 309 kvadratkilometer. Valuta: Euro, 10 euro är cirka 85 kr (maj 2013). Visum/pass: Visum behövs inte. Pass eller nationellt id-kort. Nödvändiga dokument: Körkort och bilens registreringsbevis. Trafikregler: Du måste ha varningstriangel och reflexväst i bilen. För att köra i vissa städer krävs en miljödekal, kan köpas i kiosker. Vägarna är för det mesta av hög standard och motorvägarna är ofta avgiftsbelagda. Trafiktempot i Italien är betydligt högre än det vi är vana vid. Mobiltelefon: Förbjudet att tala i mobiltelefon under körning. Ta dig dit: Flera bolag flyger från Sverige till Bologna, bland annat SAS och Lufthansa. Läs mer: Italienska statens turistbyrå, www.italiantouristoffice.se, Visit Italy, www.visititaly.com 30 KIASTORY 1/2013