AMES 1
HOTELL OCH VANDRARHEM GÅR FRAMÅT Turismen i Sveri
ge är en näring som har en fortsatt ökning. Fler är de utlandsturister som upptäcker våra vackra städer och natur. Förhoppningsvis kommer våra politiker ytterligare inse vilken potential svensk turistnäringar har och satsa på infrastruktur. Framförallt i glesbygden kan denna näring komma att spela en allt större roll. TEXT: PER ODDMAN GÄLLANDE ÖVERNATTNINGAR I SVERIGE under 2017, så blev det en ökning med 1,2 miljoner eller 2 procent jämfört med året innan. Trenden är tydlig, gäster kommer allt längre ifrån Sverige och det kompenserar ett svalare intresse från de nordiska länderna. HOTELL OCH VANDRARHEM GÅR STARKARE FRAMÅT än utvecklingen i övriga boendeformer i Sverige. På hotell ökar det totala antalet gästnätter med 4 procent, de svenska med 3 procent och de utländska gästnätterna med 6 procent jämfört med 2016. De inhemska övernattningarna står för 75 % av bokningarna. – Så länge vi har Universitetssjukhuset och universitetet här i Linköping så kommer efterfrågan på hotellrum att vara stor. Det är också en region med många starka små och medelstora företag som drar. Bidragande till efterfrågan är dessutom att vi har många event och sportevenemang här. Service är avgörande i konkurrensen bland hotellen, anser Roshan Malalatunga, direktör på Scandic hotell i Linköping. ÖSTERGÖTLAND MINSKAR TOTALT GÄLLANDE GÄSTNÄTTER . Det handlar om hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Östergötlands län hade enligt preliminära siffror en svagare utveckling av gästnätterna än riket totalt som ökade med 2,7 %. De utländska gästnätterna, såväl som de svenska minskade med ungefär -4 % i Östergötland. Som jämförelse kan man nämna Örebro län (+3,1 %), Södermanlands län (+2,0 %) och Västra Götalands län (+3,5 %) vilka samtliga haft en positiv utveckling av gästnätter under perioden. Ostlänken är en av orsakerna till expansion i framtiden som även omfattar mötes- och festlokaler för etableringsföretag i byggbranschen. INKVARTERINGSSTATISTIKEN från SCB används bland annat som underlag till beslut om särskilda turistsatsningar på lokal, regional och nationell nivå. Det handlar om planering för kollektivtrafik, om hur detalj- och butiksetableringsplaner hanteras. Vidare är det ett viktigt redskap i marknadsföringen för att fastställa vilka marknader och vilken målgrupper 10 Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år i Östergötland. som är mest intressanta för vald region. Det tas också i beräkningen att det har effekter på Sveriges ekonomi och sysselsättningen. För att stärka turistnäringen så sker ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB, Visit Östergötland och Tourism in Skåne AB. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. TYSKLAND ÄR DEN STÖRSTA UTLANDSMARKNADEN för Östergötland under perioden. Andra viktiga marknader är Finland, Storbritannien och Norge. De brittiska gästnätterna har framförallt tillkommit i Linköping under sommaren, på boendeformen hotell. Hotell är den största boendeformen sett till gästnätter och står för en andel på 65 % av alla gästnätter i länet och ökar med 1,0 %. I FINSPÅNG ÖKAR ANTALET HOTELLNÄTTER. Det beror på att ett bemanningsföretag bokat upp ett helt hotell under lång tid och att man har lyckats med kampanjer för nya målgrupper . Vadstena har en uppgång, som även gynnats av att boendeanläggningar i grannkommunen Ödeshög lagts ner (som lett till en stor nedgång där). Motala har vänt en rätt stor nedgång i tidigare mätning till en viss uppgång där kontakten mellan kommun och boendeanläggningar gett effekt och rapporteringsmissar åtgärdats. – Sedan 2015 har utvecklingen med antalet hotellnätter varit mycket positiv. Det har tidvis varit svårt att hitta hotellrum i Linköping. Nu har marknaden mättats i och med flera hotells expansioner. Vi har dock svårt att konkurrera med de stora hotellkedjorna, men får det som spiller över, säger Marcus Jonsson på Hotell Fawlty Towers. KOMMUNEN MED FLEST ANTAL GÄSTNÄTTER var Norrköping . Man minskade dock med -7,4 % där de utländska gästnätterna drog ner utvecklingen med -15,8 %. Nedgången förklaras till största delen av att det varit två exceptionellt bra år 2015 och 2016 med stora events och dragare som inte funnits i år. Den näst största kommunen sett till antal gästnätter var Linköping som ökade med 2,5 %, där var det de utländska gästnätterna (+8,9 %) som bidrog till den positiva utvecklingen. Det totala antalet disponibla rum i Östergötlands län ökar med 3 %. En framskjuten position får Åtvidaberg som ökat den disponibla kapaciteten med +45 %. n Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne. Statistiken jan–sept 2017 tas fram av SCB och Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för 2017 publiceras den 6 april i år, efter denna tidnings tryckning.