AMES 1
KRÖNIKA Ny lag om företagshemligheter på intågand
e DET FINNS MÅNGA OLIKA SÄTT ATT SKYDDA sin verksamhet på, detta kan ske såväl nationellt som internationellt, till en mer eller mindre kostsam peng. De allra flesta pratar om patent, dvs att man kan skydda olika uppfinningar. Ibland hör man talas om att man har så kallade ”världspatent”, låt oss bara sluta med den benämningen, då den är felaktig. Det finns inte världspatent, däremot finns det olika internationella system för att ansöka om patent exempelvis PCT (Patent Cooperation Treaty) som omfattar ca 152 länder. Att ansöka om ett patent är relativt kostsamt, relativt mot bakgrund av att det förstås ska ställas i relation till värdet av vad du får skydd för. Det kostar dels att låta en patentkonsult ta fram ansökan, det kostar ansöknings- och registreringsavgifter, det kostar att driva igenom ansökan hos myndigheten, det kostar att försvara patentet och det kostar att se till att upprätthålla skyddet årligen. Betänker man då att det finns åtminstone 193 länder i världen inser man snart att det skulle bli direkt dyrt att genomgå detta i alla länder, därtill skulle det sannolikt varit en mycket dålig patentstrategi som ligger till grund för beslutet att alla världens länder är en relevant marknad för mitt företag. FÖRUTOM PATENT HAR VI DESIGNSKYDDET som skyddar utseendet av min produkt, det här är ett kostnadseffektivt skydd och lägger man därtill att det finns ett kostnadsfritt skydd inom EU på 3 år så blir det helt plötsligt relevant att se över sin strategi vid framtagande av produkter. Det finns vidare bruksmodellskydd, varumärkesskydd (inte att blanda ihop med ditt firmanamn som du registrerat på bolagsverket) och upphovsrätten. Visste du för övrigt att ficklampan Maglite har upphovsrättsligt skydd? Intressant med tanke på att man får en mycket lång skyddstid och det gör det således värt att inkludera även upphovsrätten i sin produktutveckling. Upphovsrätten ger en skyddstid om 70 år efter upphovsmannens död. Förutom dessa registrerbara rättigheter har vi även företagshemligheter. Informationen som de flesta företag hävdar att de besitter och att den är extremt värdefull. Det kan handla om alltifrån recept, prisinformation, marknadsföringsstrategi eller som det definieras i lagen idag; information om affärs- eller driftsförhållanden i en näringsidkares rörelse som näringsidkaren håller hemlig. DEN NYA LAGEN som föreslås träda i kraft i juni bjuder bland annat på följande nyheter; • Fler angrepp på företagshemligheter ska vara otillåtna och kunna förbjudas • Den som angriper en företagshemlighet ska betala skadestånd i fler fall • Sekretesskyddet för företagshemligheter i rättegång förstärks • Straffskalan för företagsspioneri skärps. REGERINGEN VILL DOCK TYDLIGGÖRA att det ska vara möjligt för en arbetstagare att berätta om missförhållanden utan att råka ut för repressalier under lagen. Vad har då alla dessa olika skydd gemensamt? Strategi och ledning, dvs se till att ni vet vad ni ska göra och varför, var ska ni vara och varför, se till att ta vara på företagets resurser genom att berörda personer vet hur de ska hantera ny information, ny utveckling och slutligen se till att ni har sekretessavtal både för leverantörer, anställda, besökare, intressenter och så vidare. n Vill du växa med ditt företag i en kreativ och professionell miljö? Vi erbjuder: • • • • Samverkan för inspiration och idéer Nätverk och kontakter lokalt och regionalt Gemensam marknadsföring Välutrustade kontor och lokaler Vi ser fram emot gemensam framgång och tillväxt! www.cooperatecoffice.se Kontakt: Anne-Louise Kroon, 0121-772077 KONFERENS OCH EVENT Den goda maten, den unika miljön och det svenska militärflygets spännande historia. På Flygvapenmuseum finns alla förutsättningar för en upplevelse att minnas, vare sig det gäller ett stillsamt styrelsemöte eller en sprakande fest. Varje arrangemang skräddarsys för att passa just era önskemål. ELISABETH WEDENBERG Advokat Maminza AB MALMSLÄTT, LINKÖPING WWW.FLYGVAPENMUSEUM.SE 30