AMES 1
MARKNADSFÖRINGSSKOLA TEXT: TOMAS TRÄNKNER Var fem
te svensk finns på Linkedin. Och det finns en anledning till det, det ger resultat. Du hittar ditt nya jobb, lär dig saker, stärker ditt nätverk och hittar nya kunder. Men vad krävs för att bli framgångsrik? FRAMGÅNG PÅ LINKEDIN SÅ FÅR DU ALLA MED FRAMGÅNG PÅ LINKEDIN har två saker gemensamt, de bjuder på sig själva och lägger mycket energi på att vara där. De följer också nedanstående fyra steg. Om även du tar dig igenom dessa steg kommer du ligga före de flesta av de 2 miljoner svenskar som idag har ett Linkedinkonto. Du kommer att se varför det är väl investerad tid att göra detta. Steg 1 - Skapa en bra profil Det första framgångssteget är att göra dig synlig. Lägg till en bild på dig själv som förmedlar den du vill vara. Skriv en bra titel om dig som riktar sig till den som läser. Fyll i alla tidigare anställningar med beskrivning. Linkedin bryr sig inte om prestige, så ta med extrajobb, volontärjobb och allt annat smått och stort. Det finns bara en som du, så visa det. All tid du lägger på din profil har du igen, det kan jag garantera. Tomas Tränkner och Sara Kremsl. Steg 2 - Bygg ditt nätverk Det andra framgångssteget är att skicka och acceptera kontaktförfrågningar. Komplettera med en personlig hälsning. Om du får en kontaktförfrågan som du tackar ja till, skicka inte svaret ”..hur kan jag hjälpa dig?”. Det är för säljigt, då drar man näsan åt sig. Bättre är att ge något av värde, tipsa om något relevant eller helt enkelt tacka för att ni är kontakter. En kick-start kan vara att delta i nätverkstrådar som kan utökar ditt nätverk snabbt med fler hundra personer. Men det största värdet är att ha rätt personer i ditt nätverk, inte väldigt många. Tänk så här, det finns mer än 2 miljoner LinkedIn konton i Sverige och även om du har 30 000 kontakter så är det ändå bara 1,5 % av alla. Jag själv accepterar de flesta som söker kontakt, och har i skrivande stund knappt 3 000 kontakter. Mitt mål är att stärka relationerna, inte att få 10 000 kontakter (även om det vore nice to have). Steg 3 - Bli aktiv Det tredje framgångssteget är att bli aktiv, det svåraste och mest tidskrävande steget. Alla med framgång på Linkedin är aktiva. Du måste visa dig, ju mer du visar dig ju bättre kommer det att gå. • Gilla och kommentera andras inlägg. Bidra med dina åsikter. • Skriv egna inlägg om något som dina kontakter vill veta. Ta med en bild. Ställ frågor som triggar folk att kommentera. En vän till mig, Mia Gyllenhammar, skrev frågan ”Vad är typiskt svenskt?” i ett inlägg som resulterade i 38 kommentarer. • Tagga personer och organisationer som du tror kan vara intresserade av din uppdatering. • Lägg ut filmer. 42 En som lyckats med filmer på Linkedin är Sara Kremsl. I oktober 2017 hade hon 300 kontakter, fyra månader senare har hon 10 000+. Sara lägger ut filmer där hon berättar om ledarskap. Hennes framgång beror på att hon berör sin målgrupp och pratar om det hon brinner för och älskar. Sara Kremsl fanns tidigare på Linkedin utan att tänka på varför. Men efter att ha startat sitt företag KeepOnDeveloping.com insåg hon att det var ett bra ställe att synas på. Sara blev utmanad att lägga ut en film per dag i fem dagar och insåg då kraften i film på Linkedin. Hon tänker inte så mycket på vad filmerna ska handla om, det blir sånt hon tycker är angeläget. Du måste acceptera och gilla dig själv Sara Kremsl menar att du måste acceptera och gilla dig själv för att filmer skall bli bra, och det viktigaste och svåraste av allt – att våga. Saras filmer blev en succé. Idag kan hon inte gå många meter på Linköpings gator innan någon känner igen henne. Sara säger att hennes aktiviteter på LinkedIn har gett henne större nätverk, nya kunskaper, intressanta diskussioner, kunder, samarbetspartners och vänner. Jag själv lägger ut en film i veckan. Det är korta filmer på drygt en minut om tips kring marknadsföring. Och det går bra, filmerna får stor spridning. Framgångsrika inlägg på Linkedin fångar människors intresse. De innehåller något som är intressant eller värdefullt som gör att dina kontakter bara måste gilla, kommentera eller dela det. Per Holknekt sade på en föreläsning, -acceptera det du har, hitta ditt DNA och gör det på ditt vis. Steg 4 - Bygg starka relationer Det fjärde framgångssteget är att bygga starka relationer. Framgångsfaktorerna i den digitala världen är de samma som i den verkliga världen. Du gör affärer med de du gillar och de du har förtroende för. Har du ett starkt nätverk med starka relationer kommer dina budskap bli delade och gillade. Var generös och bjud på dig själv, hjälp andra i ditt nätverk med deras nätverkande, våga be om hjälp och träffas i verkliga livet. Avslutande råd Framgång på Linkedin handlar om träning och uthållighet. Bestäm dig för vad du vill vara bäst på, vilka du vill nå och vad som intresserar dem. Jag har här bara berört grunderna i Linkedin, och det finns mycket mer att säga. Vill du veta mer eller få hjälp så hör av dig, tomas@entreprenorsdriv.se n TOMAS TRÄNKNER Marknadsföringsexpert Slipsten Marknadsutveckling Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv. Kontakt tomas@entreprenorsdriv.se