AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: PELLE BLOHM SVERIGES FETAS
TE HUNDAR I SVT foto: Magnus Liam Karlsson/SVT BIG TRAVEL I SAMARBETE MED JOHAN RHEBORG BIG Travel är en av Sveriges största resebyråkedjor. I koncernen ingår även Resecity och tillsammans driver de 34 resebyråer i Sverige. Koncernen har även verksamheter i Danmark och Norge samt i Finland där man ingår i VIP-Travel koncernen. Man är verksamma inom tre affärsområden: Affärsresor, Privatresor samt Grupp & Konferensresor. Nu lanserar BIG Travel ett nytt koncept i samarbete med skådespelaren och fotografen Johan Rheborg. Inom konceptet presenterar BIG Travel spännande destinationer på ett helt KVINNLIGA RÖSTER TAR ÖVER ETERN 1938 hördes för första gången en kvinnlig nyhetsuppläsare på Sveriges Radio. Hon hette Astrid Kindstrand. Många lyssnare blev chockade, till och med upprörda. Idag 80 år senare publiceras en annan milstolpe för kvinnliga röster i media. För första gången någonsin har kvinnliga voiceovers, alltså röster till inspelad information och reklam, passerat männen i popularitet. Det är ett historiskt trendskifte. Online Voices har undersökt hur stor andel inspelningar som gjorts med manliga respektive kvinnliga röster samt hur siffran utvecklats över tid, baserat på deras senaste 20 000 röstprojekt. 2017 var året då kvinnorna kom ikapp de manliga, men för årets två första månader 2018 har kvinnorna tagit en kraftig ledning med 59 procent av uppdragen. –Tidigare var det alldeles för hög andel manliga voiceovers i reklamfilmer, säger Kalle Widelius, vd på Online Voices i ett pressmeddelande. All reklam på 1990-talet skulle låta macho á la amerikanska biotrailers, men idag efterfrågas oftare det 58 genuina. Beställarna frågar efter The girl/ guy nest door som skapar igenkänning och trygghet från den hippa millenialrösten till den målmedvetna affärskvinnan. Vi ser även ökad efterfrågan på olika brytningar och dialekter för att spegla verkligheten vilket vi tycker är både sunt och roligt. Kalle Widelius menar även att kvinnoröster kan upplevas mer pedagogiska , varma och enklare att uppfatta för örat. TV-reklam för bilar har varit en typisk mansdominerad genre men idag används kvinnliga speakers i lika stor utsträckning. En stor anledning är att marknadsförarna vänder sig mer mot kvinnliga målgrupper idag. Jag skulle gissa att vi om några år har en relativt jämn fördelning mellan manliga och kvinnliga röster, med något övertag för kvinnor. Här ligger också Sverige rätt långt fram i branschens jämställdhetsutveckling. I alla fall i ett amerikanskt perspektiv där takten av kvinnliga röster förvisso ökar snabbare än manliga men där det enligt prognoser dröjer fram till 2025 innan de når fram till samma trendskifte, avslutar Kalle Widelius. n nytt sätt genom Johans unika, genuina och inspirerande bilder. Framöver kommer BIG Travels kunder att erbjudas unika erbjudanden under konceptet: The World According to Rheborg by BIG Travel. Johan Rheborg föddes in i resebranschen och har ett obotligt resebegär i blodet. Hans konstnärligt fotografiska öga ser han världen på ett helt unikt sätt menar BIG Travel. Samarbetet är exklusivt där BIG Travel delar med sig av Johan Rheborgs reseupplevelser världen över. Först ut är Costa Rica med en touch av New York. –Min pappa älskade att arrangera resor och finna nya resmål. Han ville helst också att jag skulle börja arbeta hos honom på Resespecialisterna. Glöm det, sa jag. Jag hade andra drömmar. Nu trettio år senare kryper jag delvis till korset genom att inleda ett fotosamarbete med BIG Travel. Jag hoppas det ger mig möjlighet att, likt min far, inspirera andra till ett roligare resande och visa upp traditionella resmål i ett nytt ljus, kommenterar Johan Rheborg. –Vi är mycket stolta över att ha fått till detta unika samarbete med Johan Rheborg som får oss att se resmål på ett nytt sätt, säger BIG Travels marknadsdirektör Johan Rejhagen. n Jag vet egentligen inte vad det säger om vårt samhälle men när till och med våra hundar är överviktiga då är någonting fel. SVT har i alla fall börjat sända programmet ”Sveriges fetaste hundar” där fyra jyckar åker på bantningsläger och där en vinnare ska utses i slutet av serien. –Det är ett jättevanligt problem. Fetma är den största och snabbast växande sjukdomen vi har på våra husdjur. Femtio procent av våra hundar är överviktiga, säger veterinären Marie Jury. Ett problem är att många ägare inte vet vad som är kroppsform för deras husdjur. Ett annat är stigmat som kommer med övervikt. –Alla kanske inte söker hjälp. Det kan vara svårt även för veterinärren att ta upp, man vill inte att djurägaren ska bli upprörd. Med fetma kommer följdsjukdomar och totalt förkortar det hundens liv med ungefär två år. Marie Jury tror att serien kan göra nytta. n