Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
019 1
Kreativa Europa 2019 Processen att välja städer s
tartar på nationell nivå sex år innan beslut fattas. Urvalsprocessen involverar en oberoende expertpanel inom kulturområdet som bedömer ansökningarna och tar fram en kortlista med städer. Expertpanelen rekommenderar sedan utifrån ansökningarna en stad från respektive aktuellt land för titeln. Städerna väljs inte endast på grundval utifrån vad de gör i nuläget, utan till stor del utifrån vad de planerar att göra i framtiden. Städerna ska inför ansökan utarbeta ett kulturprogram som måste ha ett europeiskt inslag, involvera allmänheten, ha europeisk attraktionskraft och passa in i stadens långsiktiga utveckling. Europeiska kommissionen publicerar varje år en utvärdering av föregående års europeiska kulturhuvudstäder. De två europeiska kulturhuvudstäderna mottar Melina Mercouri Prize om 1,5 miljoner euro vardera. Priset finansieras genom Kreativa Europa. De städer som väljs att vara europeiska kulturhuvudstäder utnämns fyra år i förväg. Plovdiv (Bulgarien) och Matera (Italien) var europeiska kulturhuvudstäder 2019. Stockholm 1998 och Umeå 2014 är de två svenska städer som hittills har utnämnts till europeiska kulturhuvudstäder. Delprogrammet MEDIA Delprogrammet MEDIA har liksom delprogrammet Kultur särskilda prioriteringar. Följande ska prioriteras för att stärka den europeiska audiovisuella sektorns förmåga att verka transnationellt. Underlätta för yrkesverksamma inom den audiovisuella sektorn att förvärva och förbättra färdigheter och kompetens, liksom utvecklingen av nätverk, inbegripet användning av digital teknik för att säkerställa anpassningen till utvecklingen på marknaden, testande av nya tillvägagångssätt för publikutveckling och nya affärsmodeller. Delprogrammet MEDIA ska: • Öka kapaciteten hos audiovisuella operatörer att utveckla europeiska audiovisuella verk som har potential att cirkulera i och utanför unionen och underlätta europeisk och internationell samproduktion, bland annat med tv-bolag. • Uppmuntra till utbyten mellan audiovisuella företag genom att underlätta tillträdet till unionsmarknaderna och de internationella marknaderna och ge aktörerna verktyg att öka synligheten för deras projekt. • Stödja biografdistribution genom transnationell marknadsföring, varumärkesutveckling, distribution och visning av audiovisuella verk. • Främja transnationell marknadsföring, varumärkesutveckling och distribution av audiovisuella verk på även andra plattformar än biografer. • Stödja publikutveckling som ett sätt att främja intresset för och förbättra tillgången till europeiska audiovisuella verk, särskilt via marknadsföring, evenemang, filmkunnighet och festivaler. • Främja nya distributionssätt för att möjliggöra framväxt av nya affärsmodeller. Stödformer inom delprogrammet MEDIA Det finns 14 olika stödformer inom delprogrammet MEDIA. Stöden ska öka kapaciteten hos audiovisuella aktörer att utveckla europeiska audiovisuella verk som har internationell potential och underlätta europeisk och internationell samproduktion. Delprogrammet MEDIA ska ge stöd till utveckling av europeiska audiovisuella verk, särskilt filmer och tv-produktioner inom drama, dokumentärer, barnproduktioner och animationer, samt interaktiva verk som dataspel och multimedia. MEDIA ska också ge stöd till verksamhet som syftar till att stödja europeiska audiovisuella produktionsbolag, särskilt oberoende produktionsbolag, för att underlätta europeisk och internationell samproduktion. 14/68